Portret: cocktailgoeroe Arno van Eijmeren
Arno van Eijmeren (40), eigenaar van o.a. cocktailbars Dr. en het gloednieuwe Calaboose in Rotterdam, komt uit een typische Rotterdamse ondernemersfamilie. Niet lullen maar poetsen dus. Al op jonge leeftijd steekt hij zijn handen uit de mouwen en pakt hij alle baantjes aan. En dat is zijn hele loopbaan niet veranderd. Wat begon als een vriendendienst, zorgde er uiteindelijk voor dat hij nu een toonaangevende persoon is in de Nederlandse cocktailscene. Bekijk meer foto's uit de shoot onder het artikel.
Tekst Femke Wolthers Foto’s Pim Ras
Autowassen, een krantenwijk; de Rotterdammer Arno van Eijmeren had als kind al baantjes. “Mijn vader vond het belangrijk dat we werkten voor geld, en in de schoolbanken kon ik niet aarden. Ik doe liever dingen, dan dat ik leer. Dus begon ik op mijn achttiende met werken. Mijn vader wilde dat ik de makelaardij in ging. Dat deed ik, maar het was niet waar mijn hart lag.” Op een dag wordt hij door vrienden gevraagd cocktails te maken bij de opening van een club. “Ik moest een caipirinha maken, de bewerkelijkste cocktail die er is. Ik vond het zo leuk: dat smaakte naar meer. Ik was helemaal kapot, maar de complimenten die ik kreeg waren overweldigend, dat had ik nog nooit meegemaakt en zeker niet in de makelaardij.” Van Eijmeren start een bedrijfje in cocktailcatering. “Tot diep in de nacht stond ik cocktails te maken. Op een gegeven moment kreeg ik een telefoontje vanuit Amsterdam van The Fabulous Shaker Boys met de vraag of ik ook bij hen wilde komen werken. Het leek me leuk en leerzaam, dus ik maakte de overstap. Dat was echt een hele leuke tijd. Hun cateringmenu had ik echter snel onder de knie. Mijn creativiteit werd niet meer geprikkeld en ik wilde meer.”
Eyeopener
Van Eijmeren wil op dat moment vooral weten hoe het is om achter een bar te staan. Hij vertrekt naar Londen. “Daar ging letterlijk en figuurlijk een wereld voor me open. Ik kwam in aanraking met verschillende producten en ingrediënten en leerde veel op het gebied van service en kwaliteit. Dat vond ik niet in de catering. In de bar word je meer getest.” Na zijn Londen-avontuur ‘landt’ Van Eijmeren in Jimmy Woo, Amsterdam. Daar doet hij kennis op van de clubscene. Later sluit hij zich aan bij de Rotterdamse evenementenorganisatie Verse Geesten. “Ik heb daar zo veel geleerd: van het managen van personeel tot het maken van sfeer. Alles stond! Alleen het niveau van de drank kon omhoog.” Dat was een eyeopener en wéér wil de jonge ondernemende Rotterdammer meer. Van Ron de Jong – een andere bekende Rotterdamse ondernemer – krijgt hij de kans zich te ontwikkelen in de rol van adviseur. “Ik bewaakte voor diverse ondernemers de cocktailkaart en ik trainde het personeel. Daarnaast bleef ik evenementen doen. Ik kreeg zo veel aanvragen, dat ik de cocktailcatering ook weer oppakte. Daar had ik mensen voor nodig, want tegelijkertijd explodeerde de Rotterdamse cocktailscene.” Van Eijmeren vestigt zich in een pand aan de Hoogstraat 49. De huisbaas stelt één voorwaarde: het moet een winkel worden. En zo ontstaat elf jaar geleden BarrelProof Boutique.
Eindregie
Al snel volgt een slijtervergunning. “Ik had de mooiste dranken in consignatie. En daar stopte het niet, we gingen ook dranken importeren.” Dat resulteert destijds in nog meer evenementen met mooie dranken. Van Eijmeren constateert dat de opbouw soms langer duurt dan het vertonen van zijn kunstje. De drang naar een eigen zaak wordt groter. “Maar een bar openen, dat moet je wel kunnen. Daarom koos ik voor een speakeasy, Dr. Genaamd. Kleiner en intiemer.” Bij Dr. ziet Van Eijmeren alles wat hij heeft geleerd samen komen. Zo creëert hij een telkens wisselende unieke sfeer, maar met een vaste kwaliteit in dranken en service. “Met trots kan ik zeggen dat de bar twee World Class-winnaars heeft voortgebracht. En iedere gast krijgt bij Dr. een persoonlijk, op maat gemaakt, drankrecept. Ik laat mijn mensen vrij: je moet ze juist de creativiteit geven en niet afnemen. Maar ik houd wel de eindregie over de menukaart.”
Kwaliteit boven kwantiteit
In zowel Rotterdam als Amsterdam gebeurt er veel in de cocktailscene. Nieuwe zaken schieten als paddenstoelen uit de grond. Van Eijmeren: “Er is veel ondersteuning en educatie vanuit de drankenmerken. Met aandacht voor cocktails door wedstrijden en activaties. Dat stemt ondernemers positief. Het probleem zit hem echter in het personeel. Professionals zijn schaars. Daarom moet je daar als ondernemer veel in investeren. Zorg ervoor dat personeel gemotiveerd blijft. En om de juiste mensen voor nieuwe zaken te krijgen, is het belangrijk ze enthousiast te maken voor de horeca. Lukt het je niet te specialiseren? Werk dan met een aangepaste kaart.”
Mooiste cocktails
Zelf gaat Van Eijmeren altijd voor kwaliteit. “Mijn eerste insteek was groot te worden met ‘massa’-cocktailcatering. Maar mede door Dr. heb ik gekozen voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Ik wil niet de meeste, maar wél de mooiste cocktails maken! In de hospitality moet je sowieso niet voor het geld gaan. Mijn passie is dienstverlening. Anders was ik wel in het vastgoed gebleven. Ik wil mooie dranken gebruiken en een beleving neerzetten voor de gasten. Ik doe het liefst op de achtergrond dingen voor anderen. De drankmerken moeten op de voorgrond staan.”
Nieuw hoofdstuk
Wie denkt dat Van Eijmeren na het succes van Dr. lekker achterover gaat leunen, heeft het mis. Er ontbreekt nog iets... “Eten! Maar er is geen ruimte voor een keuken en eigenlijk moet je ook niet sleutelen aan een goede formule.” Dus opent hij een nieuwe zaak in een voormalig politiebureau in de Rotterdamse wijk Kralingen: Calaboose – Frans voor eenmansgevangenis. Van Eijmeren: “Je moet het zien als een bar met Indonesisch eten. Een klassieker in een modern jasje. Vernieuwend voor de buurt én voor Rotterdam.” Stilzitten is er voor Van Eijmeren voorlopig niet bij. Maar goed ook, want dat is niks voor de Rotterdammer.
Typisch Arno
Welke cocktail typeert Arno van Eijmeren? “Dat is de Espresso Martini van Dick Bradsell. Deze cocktail (van de inmiddels overleden Britse cocktaillegende) bestaat uit drie ingrediënten in gelijke maten. Dat maakt de cocktail ongecompliceerd, net als ik. Er zit een shot Nederlandse Ketel One Vodka in, en – niet onbelangrijk – een shot espresso. Ik heb altijd koffie nodig: zowel ’s ochtends als ’s avonds, om nog even door te gaan. Het uitgesprokene en pittige zit hem in het shot Bebo Cuban koffielikeur. Kortom: de Espresso Martini is een échte koffiecocktail en heeft alles waar ik mezelf in terug kan vinden.”
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen