Ruim 500 studenten komen er op drukke avonden bij Coco’s Outback. Dat is, op het drukste moment, spitsuur in het kwadraat voor de medewerkers. Dankzij het online QR-bestelsysteem Orderli kan het personeel die topdrukte aan én wordt er meer omgezet.
Op het Thorbeckeplein in Amsterdam, direct naast het Rembrandtplein, huist al 36 jaar Coco’s Outback. De eerste twintig jaar wisten vooral studenten de bar te vinden, de laatste jaren is het publiek diverser. “Expats, Amsterdammers, maar ook nog veel internationale studenten komen hier,” vertelt bedrijfsleider Joey Elzas. Gasten kunnen in de bar terecht voor het kijken van sportwedstrijden, van American football tot cricket. Ook kunnen ze een lekkere hap krijgen: “Burgers, ribbetjes, pies, echt comfortfood dus. En ’s avonds gebruiken we een deel van de bar als nachtclub,” aldus Elzas.
De verschillende functies van Coco’s Outback maakten overstappen naar een online bestelsysteem lastig, vertelt Elzas: “Toen we afgelopen voorjaar te maken kregen met personeelstekort, hebben we ons verdiept in verschillende QR-bestelsystemen. Maar lang niet alle aanbieders voldeden aan onze basisvoorwaarde van flexibiliteit. Zo moeten tijdens happy hour de prijzen tijdelijk worden aangepast. Ook willen we op bepaalde momenten, bijvoorbeeld als we in een gedeelte van de zaak overgaan naar nachtclub, het QR-bestelsysteem voor dat deel kunnen pauzeren. Orderli voldeed aan die eisen.”
Vanaf juni stapte Coco’s Outback daarom over op het QR-systeem van Orderli. En dat bevalt meer dan goed. Elzas: “Voorheen stond een medewerker weleens twintig minuten aan een tafel om van grote groepen studenten bestellingen op te nemen en met iedereen individueel af te rekenen. Dat is dankzij Orderli verleden tijd. Vooral tijdens topdrukte scheelt het veel tijd en gedoe dat gasten zelf bestellen en meteen online afrekenen.” Ook op rustige momenten ervaren ze bij Coco’s Outback de voordelen van Orderli: “Overdag staan er meestal slechts twee medewerkers in de zaak. Die zijn vaak heel druk met de voorbereidingen voor de avond. Dan is het makkelijk om gasten uit het oog te verliezen. Met dit QR-bestelsysteem ondervangen we dat.”
Inmiddels is het personeelstekort bij Coco’s Outback grotendeels opgelost, maar Orderli is een blijvertje. Elzas: “We hebben ervoor gekozen om het aantal medewerkers niet terug te schroeven; zij hebben nu meer tijd voor contact met onze gasten. Dat komt de gastvrijheid ten goede. En omdat het proces van bestellen en betalen sneller gaat, zien we een toename in de omzet – we verkopen simpelweg meer.”
Meer weten of een demo aanvragen? Kijk dan op de website van Orderli