Bezorging horecamaaltijden blijft booming
De groeiende behoefte aan thuisbezorgde horecamaaltijden zet komende tijd verder door. De horeca speelt daar creatief op in met efficiënte productiekeukens, virtuele bezorgrestaurants en vernieuwende bezorgconcepten. Dit is hoe de horecabezorgmarkt er in 2021 uitziet.
Tekst: Rens Lieman
Thuisbezorgde horecamaaltijden
Alle geïnterviewden die Entree spreekt zijn ervan overtuigd dat Nederlanders dit jaar nóg meer thuisbezorgde horecamaaltijden gaan eten. Generatie Z en de millennials waren allang gewend aan onlinebestellen, de rest heeft het gemak en plezier ervan in coronatijd ervaren. Directeur Inga Blokker van onderzoeksbureau The Food Research Company weet waarom: “Uit ons onderzoek blijkt dat Nederlanders gemak belangrijker zijn gaan vinden. Eten koken blijkt voor velen een tijdrovende én stressvolle aangelegenheid. Een thuisbezorgde horecamaaltijd lost dat probleem op. Maar let op: een maaltijdbox of een gezonde, goede kant-en-klaarmaaltijd van de supermarkt doet dat ook. Ik verwacht dat de horeca meer concurrentie krijgt van de retail.”
Virtuele keukens
Maar er zijn meer ontwikkelingen. Ariane van Mancius van horeca-advies- en ontwerpbureau Now New Next houdt in binnen- en buitenland horecatrends in de gaten. Zij ziet virtuele bezorgrestaurants als de voornaamste trend. Daaronder verstaan we productiekeukens waarin uitsluitend voor de bezorgmarkt wordt gekookt. Online, op eigen kanalen of op de diverse bezorgplatforms, wordt daar een merkidentiteit omheen gebouwd. Vaak wordt in één keuken voor meerdere merken gekookt. Virtuele bezorgrestaurants (of: dark kitchens) bestaan reeds jarenlang. Maar we gaan er in 2021 veel meer van zien, denkt Van Mancius.
Vooruitblik horecamaaltijden delivery
In een Amerikaanse analyse wordt de verwachting uitgesproken dat in 2022 de helft van alle restaurantuitgaven in de VS aan virtuele bezorgrestaurantmaaltijden wordt besteed. Vastgoedorganisatie CBRE becijferde dat de Europese markt voor virtuele bezorgrestaurants in 2020 met 85% groeide. Wat voorbeelden: in Utrecht heeft restaurant Koenraad het virtuele restaurant The Ghost Kitchen, The Tosti Club heeft The Tosti Club To Go in Lelystad en ook horecaconcern H
MSHost begint binnenkort met een experiment. Een van de pioniers in Nederland is Bright Kitchen. Hieronder vallen zeven verschillende merken waarvoor in twee Amsterdamse productiekeukens plantaardig eten wordt gekookt. De ambitie is om binnen een paar jaar vijftig merken te hebben.
Eigen bestelplatform
Chef-kok en ondernemer Han Ji heeft tien restaurants in verschillende Nederlandse steden (o.a. Zheng en UMAMI by Han) en begon onlangs een eigen online bestel- en bezorgplatform: HanTing Delivery. Klanten kunnen eten van al zijn zaken bestellen, én van zes virtuele bezorgrestaurants. Dat eten wordt overigens vooralsnog bereid in de keukens van Ji’s ‘gewone’ restaurants, de restaurants koken in feite voor elkaar. Het ligt er maar net aan bij welke zaak de klant in de buurt is. Bestelling, betaling, bezorging; HanTing Delivery doet alles zelf. “Ik heb namelijk geen zekerheid dat externe bezorgen bestelplatforms zoals Deliveroo en Uber Eats over vijf jaar nog steeds bestaan”, aldus Ji. Om meer mensen te bereiken, verkoopt Ji ook op de externe bestelplatforms. Voor elke productcategorie - Japanse sandwiches, Japanse curry’s, Oosters-Franse fusiongerechten - heeft Ji een virtueel merk opgetuigd. De naam verwijst eenvoudigweg naar wat er wordt verkocht.
Investeren in online marketing
In zo’n online bestelproces draait het volgens hem om duidelijkheid, eenvoud en snelheid. “Online concurreer je met veel meer zaken dan offline. De klant beslist snel, en goede kans dat-ie mijn naam niet kent.” Ji verwacht dat horeca in 2021 veel meer moet investeren in online marketing. Daarover gesproken: Van Mancius van Now New Next wijst ons graag op de term ‘digitale eetlust’. “Online wordt geen sfeer gecreëerd zoals gasten die wel in fysieke restaurants kunnen ervaren. Dat is zonde. In 2021 zouden horecaondernemers er goed aan doen om ook online hun menukaart er goed uit te laten zien en om het eten mooi te fotograferen en te stylen, ook al wordt dat eten verpakt en vervoerd.”
Thuis uit eten
Bestellen gaat niet alleen om een eenvoudige avondmaaltijd, steeds vaker maken mensen er thuis ook iets speciaals van. ‘Thuis uit eten’, noemt Van Mancius dat. Ji ziet hetzelfde gebeuren, en denkt net als Van Mancius dat deze trend in 2021 doorzet, ook als restaurants weer gasten mogen ontvangen. Marketeer Mathijs Heijting richtte daartoe een bestel- en bezorgplatform op, ‘Thuis uit eten’. Klanten kunnen er een meergangendiner bestellen, maar ook een complete restaurantervaring in huis halen.
35 restaurants hebben zich aangesloten, waaronder Ruby Rose (Utrecht), RIJKS* (Amsterdam) en Vandal (Rotterdam). Thuis uit etenbezorgers, gekleed in witte overhemden, halen het eten op en bezorgen het in heel Nederland. Optioneel kan de klant aanvullende diensten bestellen: een knap servies, een ober die digitaal de gangen toelicht of, welja, een virtueel concert van Trijntje Oosterhuis. Heijting gaat er na corona mee door: “Ook dan willen mensen thuis uit eten”, voorspelt hij.
Opmars van de lunch
Met allerlei experimenten probeert de horeca te voldoen aan een veranderende behoefte van de consument. Die bestelt volgens data van Thuisbezorgd.nl trouwens steeds vaker vegetarisch en veganistisch. Ook is de thuis óf op kantoor bezorgde lunch aan een opmars bezig. Niet voor niets heeft Just Eat Takeaway een nieuwe dienst opgetuigd, speciaal voor bedrijven die hun medewerkers een op kantoor bezorgde lunch willen bieden, die aantrekkelijker moet zijn dan een bedrijfskantine.
Horecabedrijven in de buurt van grote kantoorgebouwen kunnen daar van profiteren door op Thuisbezorgd.nl een lunch aan te bieden. Een goed lunchaanbod voor de bezorgmarkt is sowieso het overwegen waard, want Blokker van The Food Research Company constateert dat ook particulieren steeds vaker lunch online bestellen.
Op de hoogte blijven van nieuws uit de horeca? Meld je aan voor de Entree nieuwsbrief!
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen