Lokale SEO: beter gevonden worden door gasten in de regio
Lokale SEO houdt in dat je toepassingen uitvoert waardoor je online beter kunt gevonden worden in een bepaalde regio. Als mensen zoeken op ‘restaurant Zwolle’, wil je natuurlijk dat jouw Zwolse restaurant ook tevoorschijn komt.
Je kunt op verschillende manieren lokale SEO-toepassen. Denk bijvoorbeeld aan het optimaliseren van jouw Google Mijn Bedrijf-profiel. Hier kun je verschillende gegevens in doorvoeren, zodat mensen jou beter kunnen vinden. Je kunt bijvoorbeeld jouw adres, openingstijden, telefoonnummer en website invoeren. Mensen kunnen zo jouw bedrijf beter vinden en bereiken. Bovendien spelen ook online recensies een grote rol: deze hebben namelijk een grote invloed op de zoekresultaten in de zoekmachine. Zorg er daarom voor dat je ook online reviews verzamelt van gasten die bij jou langs zijn geweest.
Social media en contentmarketing voor horecaondernemers
Daarnaast is het ook belangrijk dat je social media en contentmarketing inzet. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je aanwezig bent op Instagram en Facebook en laat bijvoorbeeld zien hoe jouw horecazaak eruitziet, wat je serveert en waarom mensen jouw zaak moeten bezoeken. Bovendien kan dit ook zorgen voor meer digitale zichtbaarheid.
Daarnaast is storytelling en visuele content ook enorm belangrijk, ook op jouw website. In plaats van dat je een lange lap tekst op jouw website plaatst, kun je deze ook uitbreiden met een aantal foto’s. Dit kijkt toch vaak net wat fijner, en je krijgt er meteen een beter beeld bij. Zo kun je ook een goede sfeerimpressie geven.
Linkbuilding voor horecabedrijven
Je kunt bovendien ook als horecabedrijf linkbuilding inzetten. Linkbuilding houdt in dat externe links verwijzen naar jouw eigen website. Kwalitatieve externe links kunnen namelijk jouw online zichtbaarheid verbeteren: zo kan hierdoor jouw positie in Google stijgen. Dit kan weer zorgen voor meer naamsbekendheid en je bereikt meer mensen, en dat is natuurlijk wat je wil als horeca-eigenaar. Je kunt het linkbuilding platform Popi.nl gebruiken om linkbuilding in te zetten. Hier vind je talloze linkmogelijkheden, zodat je hier zelf niet op zoek hoeft te gaan. Bovendien kun je ook overwegen om het linkbuildingproces helemaal uit handen te geven. Dat scheelt je weer tijd én kun jij je echt focussen op jouw horecaonderneming.
