Hoe kun je je als horecaondernemer dekken voor letselschade bij werknemers of klanten?

Dekken van letselschade bij werknemers en gasten

Hoe kun je je als horecaondernemer dekken voor letselschade bij werknemers of klanten?

Binnen de horeca is het van belang dat men snel reageert en tegelijkertijd veel acties kan uitvoeren. Van het opnemen van bestellingen tot aan het rondrennen van keukens naar de tafels om drankjes en hapjes te reserveren, in zo’n dynamische plek, is de kans op ongevallen relatief groot. Letselschade kan op verschillende manieren onverwachts ontstaan: denk bijvoorbeeld aan wanneer een werknemer zichzelf per ongeluk snijdt tijdens het voorbereiden van eten. Het kan ook gebeuren wanneer een klant per ongeluk uitglijdt op een net geboende vloer. Het is dus belangrijk dat ondernemers binnen de horeca ervoor zorgen dat de veiligheid van hun klanten en werknemers zo goed mogelijk gewaarborgd wordt. In dit blog geven we je tips hiervoor.

Veiligheid staat voorop in de juiste voorschriften

Als eerste stap om letselschade zo veel mogelijk te voorkomen, is door het opstellen van de juiste maatregelen en deze ook schriftelijk vast te stellen in een handboek. Denk bijvoorbeeld aan richtlijnen die uitleggen hoe men veilig te werk kan gaan, zoals het dragen van handschoenen en andere beschermende kleding en het direct schoonmaken van schadelijke stoffen.

Door een duidelijk veiligheidsbeleid te creëren, bereid je je werknemers zorgvuldig voor situaties waarin ongevallen gebeuren. Daarnaast creëer je ook hiermee een cultuur waarin preventie alle aandacht krijgt. Zorg er ook voor dat je deze handleiding zo nodig updatet en deze updates ook tijdig deelt met je werknemers.

Snel en juist reageren op ongevallen

Om letselschade bedrijfsongeval te voorkomen, is het belangrijk dat naast het opstellen van de juiste voorschriften, ook passende trainingen worden gegeven voor alle werknemers. Aan de hand van de voorschriften moeten er ook trainingen gegeven worden waarin situaties worden voorgelegd en werknemers deze moeten ‘beoefenen’ door kleine opdrachten of rollenspellen.

Het snel en zorgvuldig handelen van ongevallen zoals letselschade is extreem belangrijk en door extensieve trainingen kun je dit beperken. Zorg er ook voor dat in deze trainingen een duidelijk stappenplan wordt uitgelegd die werknemers moeten volgen in het geval van extreme ongevallen. Dit helpt niet alleen om structuur te creëren, maar ook dat werknemers weten wat ze moeten doen.

Sluit een passende verzekering af

Als laatste is het ook belangrijk voor ondernemers in de horeca om een goede verzekering af te sluiten die verschillende risico's dekt. Denk bijvoorbeeld aan een aansprakelijkheidsverzekering: deze verzekering zorgt ervoor dat je gedekt wordt tegen claims van derde partijen, zoals klanten die bijvoorbeeld letselschade oplopen in je restaurant. Bovendien is het ook belangrijk dat je een aansprakelijkheidsverzekering afsluit voor werkgevers. Dit dekt namelijk risico's gerelateerd aan je werknemers, bijvoorbeeld wanneer ze letselschade oplopen.

Daarnaast zullen er ook nog andere verzekeringen zijn die je kunnen afsluiten die je helpen om jezelf, je werknemers en zaak te beschermen tegen ongevallen. Raadpleeg een verzekeringsadviseur als je wilt weten welke verzekeringen het beste zijn voor jou.Entree-samenwerkingen-button-1

Artikel delen