Hoe zorg je ervoor dat gasten langer in je restaurant blijven?

Blog Entree - Gasten langer laten blijven in je restaurant

Hoe zorg je ervoor dat gasten langer in je restaurant blijven?

Wanneer je ondernemer bent van een restaurant, dan wil je natuurlijk het liefst dat gasten zo lang mogelijk blijven hangen. Uiteraard wel alleen op het moment dat ze ook lekker blijven bestellen. Je kunt je namelijk wel voorstellen dat dit vaak ook qua omzet een stuk interessanter is, dan wanneer je meerdere tafels op een avond hebt. Wat je namelijk vaak ziet, is dat er meer marge zit op het drinken, waardoor je met een tafel die bijvoorbeeld een paar uur blijft ‘hangen’ in verhouding dus meer omzet, dan wanneer er een nieuwe tafel komt. Omdat we ons goed kunnen voorstellen dat je misschien niet direct ziet hoe je dit voor elkaar kunt krijgen, hebben wij een aantal tips voor je.

De sfeer moet goed zijn

Uiteindelijk valt en staat alles met sfeer. Het is daarom belangrijk dat gasten zich thuis voelen in je restaurant. Hier zorg je bijvoorbeeld voor door te kiezen voor een bepaalde stijl, maar ook meubels en kleurkeuze spelen een belangrijke rol. Je kunt je voorstellen dat gasten langer blijven ‘tafelen’ op het moment dat ze gezellig zitten. Bied bijvoorbeeld de mogelijkheid aan om een borrelplank te bestellen met allerlei lekkere hapjes, maar zorg er ook voor dat de sfeer goed is.

Zo is het helemaal niet vreemd om je restaurant een flinke make-over te geven. Koop of huur een steiger en begin eens met een andere kleur op de muren en gevel. Het effect hiervan is vaak al zo groot, dat de look & feel van je restaurant een stuk beter wordt.

Zorg voor goede bediening

De bediening is uiteindelijk het visitekaartje van je restaurant. Het eten kan nog zo goed zijn, maar op het moment dat er iemand aan tafel komt die er eigenlijk totaal geen zin in heeft, dan is de kans groot dat de gasten A zo weg zijn en B ook niet snel terugkomen. Zorg er daarom voor dat je niet alleen investeert in goed personeel, maar ook zorgt dat ze graag voor je willen werken. Geef ze de mogelijkheid om zichzelf te ontwikkelen, bijvoorbeeld door het volgen van een barista-cursus of een cursus tot wijnkenner. Hiermee bind je je personeel aan je, waardoor ze graag voor de zaak werken en dus ook net die stap extra willen zetten.

Goede stoelen

Het klinkt misschien cliché, maar wanneer de stoelen in je restaurant oncomfortabel zijn, dan blijven gasten niet lang zitten. Stel je hebt voornemens om het interieur volledig om te gooien en je inmiddels al een kamersteiger hebt gekocht, zodat je de muren en plafonds kunt sauzen, investeer dan ook direct in nieuw meubilair. Je zult je namelijk verbazen over de hoeveelheid restaurants die een hoop extra omzet mislopen, omdat gasten eerder naar huis toe gaan, vanwege oncomfortabele stoelen.

Entree-samenwerkingen-button-1

Artikel delen