Wat hebben de horeca en zorg met elkaar gemeen?

Wat hebben horeca en zorg met elkaar gemeen?

Wat hebben de horeca en zorg met elkaar gemeen?

Wat hebben de horeca en zorg nu eigenlijk met elkaar gemeen? Als we het hebben over de horeca, dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat gasten het naar hun zin hebben en ze worden bediend, zoals je dit zelf ook graag zou willen. Dit komt natuurlijk bijna volledig overeen met de zorg, want ook daar vinden patiënten het fijn om op de juiste manier geholpen te worden.

Het enige verschil is dat je voor de horeca zelf kiest en je vaak om een specifieke reden zorg nodig hebt, bijvoorbeeld omdat je ziek bent of gewoonweg een jaartje ouder bent geworden. Toch zijn er een hele hoop overeenkomsten waar we normaliter niet bij stilstaan: juist dit willen we bespreken in dit artikel. Het is je vast niet ontgaan dat er ook in de zorg enorme tekorten zijn als het gaat om de welbekende ‘handen aan het bed’. Dus ben jij toe aan een nieuwe uitdaging, kijk dan eens welke mogelijkheden er bij jou in de buurt zijn.

Gastvrijheid

Een van de meest voor de hand liggende overeenkomsten tussen de horeca en de zorgsector is hun gedeelde focus op gastvrijheid. Zowel in een restaurant als in een zorginstelling is het creëren van een warme en gastvrije omgeving ontzettend belangrijk. In beide sectoren draait het om het bieden van een positieve ervaring aan de gasten, ongeacht of het nu gaat om een smaakvolle maaltijd of het verzorgen van patiënten.

Je kunt je dus wel voorstellen dat mensen met passie voor horeca, maar misschien toch liever andere diensten draaien, kiezen voor werken in de zorg. Lijkt jou dit ook wat? Bekijk dan online welke vacature in de zorg er het beste bij je past en solliciteer direct. Wie weet heb jij straks de baan waar je al jaren van droomt en kun je hetgeen blijven doen wat je nu ook leuk vindt, alleen dan binnen een zorginstelling of ziekenhuis.

Klantgerichtheid

Zowel in de horeca als in de zorg staat klantgerichtheid centraal. Het vermogen om uitstekende service te verlenen en tegemoet te komen aan de behoeften van de klant is ontzettend belangrijk voor het succes van een bedrijf en in de zorg voor een instelling. Daarbij maakt het niet uit of het nu gaat om het serveren van een heerlijke maaltijd of het bieden van (medische) zorg. Alleen door goed naar de wensen van de klant of patiënten te luisteren en daarop in te spelen kun je zorgen voor een succes en uiteindelijk dus een tevreden persoon.

Wil jij nu werken in Friesland in een zorginstelling of ziekenhuis of misschien wel binnen een andere sector in de zorg? Dan is het goed om eens online te kijken welke mogelijkheden er allemaal zijn. Zelfs zonder ervaring zijn er opties om een leer-werktraject in te gaan, waardoor je binnen een jaar de basiskennis hebt om volledig aan de slag te gaan als helpende.

Entree-samenwerkingen-button

 

Artikel delen