Menukaarten en psychologie
Hoe prijzen en gerechten op menukaarten gezet worden heeft een impact op hoe gasten beslissingen maken. Het is zelfs zo dat als je op een strategische manier de meest winstgevende en populairste gerechten op de menukaart zet, dit voor meer winst kan zorgen.
Daarnaast is het belangrijk dat je valuta tekens niet op de menukaart vermeldt en dat je grappig of aantrekkelijke gerechten kunt omschrijven of je gerechten juist de winst kunnen verhogen. Een professionele menukaart is echt professioneel als het de bovenstaande psychologische aspecten in acht neemt waardoor gasten vaker zullen kiezen voor specifieke gerechten en ook meer zullen uitgeven.
Branding en de belevenis
Een menukaart, zoals die van publicamenucards, is ook een reflectie van de identiteit van een horeca zaak zelf. Daarbij kan je denken aan de kleurkeuze, de lettertypes maar ook aan het algehele uiterlijk van de menukaart. Deze moeten allemaal goed passen bij zowel de sfeer als de stijl van de horeca zaak. Zo kan een luxe restaurant bijvoorbeeld een wat elegantere en minimalistische stijl menukaart ontwerpen om extra winst te maken.
Daarentegen kan een wat hippere zaak juist weer creatief zijn door middel van speelse elementen in de menukaart, zoals woordgrappen. Het consistent zijn met de branding heeft namelijk als gevolg dat je extra goed herkenbaar bent en verbetert de ervaren van de gasten. Als je menukaart niet goed ontworpen is kan dit hierop een negatieve invloed hebben.
Praktische voordelen
Daarnaast zorgt een professionele menukaart ervoor dat je efficiënter bent in het bedienen van je klanten. Een overzichtelijke weergave van de gerechten kan namelijk gasten helpen bij het maken van beslissingen waardoor gasten minder lang op hun eten hoeven te wachten. Bovendien levert het ook een financieel voordeel op als je als onderdeel van je professionele menukaart gerechten aanbiedt met ingrediënten die duurzaam zijn. Kortom, er zijn genoeg redenen waarom een professionele menukaart jouw zaak naar een hoger niveau tillen kan!
