Planten. Het is dé interieurtrend van dit moment. Corona zorgt niet alleen thuis voor groene vingers en bruin omrande nagels, ook in de horeca slaat de vergroening massaal toe.
Je kunt het je nauwelijks voorstellen, maar tot voor kort werden planten in hotelkamers gezien als onhygiënisch. Nu lijkt een hotelkamer zonder planten zelfs kaal en ongezellig. Als bedrijf wil je laten zien hoe duurzaam je bent en hoe kan dat beter dan met wat levend groen? Tastbaarder wordt het niet!
In luxehotels waren een bos bloemen op de kamer en rozenblaadjes op het bed het summum van luxe. Inmiddels is de liefde voor uit de tropen ingevlogen bloemen, die slechts een paar dagen staan, zwaar aan het verwelken. Een plant op de kamer is een stuk duurzamer dan een paar afgeknipte bloemen in een vaas.
Bovendien hebben planten in een ruimte een positieve werking op gasten. Ze zorgen voor een positieve gemoedstoestand en een betere luchtkwaliteit en luchtvochtigheid. Waar hotels in het hoogste segment een bloemenshop hadden, zien we nu de opkomst van een plantenwinkel. Gericht op de hotelgast, maar ook op de buurt en verantwoordelijk voor de planten in het hotel.
Er zijn veel externe bedrijven die de zorg voor planten op zich nemen, zodat je daar als hotel of bar geen omkijken naar hebt. Maar het is nog luxer als je eigen tuinman door je zaak loopt, om de planten liefde en water te geven. Nog leuker is als hij ook de tomatenplantjes, basilicum en verveine vertroetelt, die je gebruikt voor de brunch. Steeds meer zaken beginnen een eigen moes- of daktuin, wat bijzonder goed is voor de biodiversiteit in een stad.
Ook buiten is de plant een gewilde gast. Planten op het terras zorgen voor een letterlijk natuurlijke afscheiding tussen tafels en hebben een grote aantrekkingskracht. Afgelopen zomer zagen we al dat New York veranderde in één grote tuin. De grauwe straten, waarin normaal mensen voorbijsnellen met een meeneembeker en zakje van een deli, veranderden in een waar Hof van Eden.
De verwachting is dat dit ook in de Nederlandse steden gaat gebeuren en dat we ook hier met veel groen versierde terrassen gaan zien. Palmbomen, oleanders, dwergsinaasappels, vijgen en olijven zorgen er niet alleen voor dat de gast in vakantiestemming komt. En wie let er dan nog op geld?
Daarover gesproken: zijn planten nu een te grote investering? Sluit een deal met een lokale retailer die zorgt voor prachtige planten en potten voorzien van een prijskaartje, zodat gasten ze kunnen kopen. Een bloeiende relatie tussen retail en horeca is, zeker in deze tijden, goud waard.