Bestellen jouw gasten al volgens het Australisch model?
Nog nooit werd er zo veel geschreven en gesproken over horeca als nu. Gijsbregt Brouwer pikt er elke maand iets uit, zodat jij als horecaprofessional een hapje mee kan prikken. Dit keer: bestellen jouw (terras)gasten al volgens het Australisch model?
What’s cooking?
Bij steeds meer restaurants en bars heeft de gast zelf een actieve rol bij het bestelproces. Denk aan de gast die zelf bestelt aan de bar of bestelt via een QR-code. Technologie maakt deze vorm van ‘bediening light’ nog makkelijker voor de gast.
Hoe zit de vork in de steel?
In een restaurant wil je bediend worden, tenminste dat was altijd de veronderstelling. Tijdens afgelopen roerige periode heeft de consument twee dingen massaal omarmd: bestellen via apps en gemakshoreca (de quick servicerestaurants). Beide keuzes zetten de consument in een actievere rol en geeft hem meer controle over de bestelling. Daarmee neemt de gast, en eventueel technologie, een deel van het werk van bedienend personeel over. Veel meer traditionele restaurants en bars stappen nu ook over op dit model. Naast de consumentenwens is er vanuit de ondernemer een grote behoefte aan deze nieuwe vorm van bestellen. Het bespaart namelijk personeel. In Australië gebeurt dit al veel langer in de horeca, vandaar de naam ‘het Australische model’.
Wie staan er achter de potten en pannen?
Er zijn twee type partijen die vooroplopen bij invoering van het Australisch model: technologiebedrijven en horecabedrijven. De technologiebedrijven leveren een breed aanbod van oplossingen waarmee de gast aan tafel (of op afstand voor afhalen) kan bestellen, zonder dat er een mens aan te pas komt. Het zijn buitenlandse spelers zoals Sunday (uit Parijs) en het Ierse Flipdish en Nederlandse start-ups zoals Orderli, die hierop inspelen met hun tools. Qua horeca zien we dit model vaak bij zaken waar langere afstanden met bestellingen afgelegd worden: cafés met grote terrassen, strandtenten en biergartens. Ook moderne fast casualzaken omarmen deze efficiëntere manier van bestellen.
Selfservice bij BUN in Rotterdam enbestellen via QR-codes (Orderli en Sunday)
Een hapje mee prikken?
Gastvrijheid is een groot goed dat vaak verward wordt met een vriendelijke persoon die aan tafel de bestelling opneemt. In tijden van ‘tech savvy-consumenten’ en grote personeelstekorten in de horeca is slimmer bestellen een uitkomst. Dit kan met een kleine investering in technologie, maar ook zonder extra besteltechnologie, bijvoorbeeld met het bekende ‘order here’ bordje of een extra bestelbar op het terras.
Artikel delen
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
Culinaire en interieur inspiratie
Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen