Biercolumn: 'Lokale bieren bieden een kans voor mooie samenwerkingen'

Column Gerard - Support Your Locals - Van de Streek

Biercolumn: 'Lokale bieren bieden een kans voor mooie samenwerkingen'

Samenwerken met lokale producenten levert je als ondernemer veel op. Je ondersteunt de lokale ondernemer én hebt iets unieks te pakken. Dit geldt ook voor bier: kleine brouwerijen produceren vaak bieren met bijzondere smaken, die je niet snel vindt bij de grotere brouwerijen. Kortom: ze bieden een kans voor mooie samenwerkingen. 

Tekst: Gerard Molenaar
Foto: Van de Streek

De lokale horecaondernemers kunnen dus op hun beurt weer lokale producenten van dranken en levensmiddelen steunen. Dat is natuurlijk niet vrijblijvend. Dan moeten die lokale producten ook van uitstekende kwaliteit zijn. Kijken we naar dranken, dan zijn er tegenwoordig veel Nederlandse wijngaarden, die echt mooie wijnen produceren. Maar je ziet ze niet heel vaak op de kaart. De reden is dat ze in vergelijking met wijnen uit de grote wijnlanden te duur zijn. Een gemiste kans.

Mogelijkheden voor een unieke bierkaart

Zoiets geldt ook voor bier. Er zijn zo’n negenhonderd kleine brouwerijen in Nederland, die qua prijs nooit kunnen opboksen tegen de bieren van grote brouwerijen. Maar die kleine brouwerijen hebben wel een unieke propositie. Ze staan vaak dicht bij de lokale bevolking en ze zijn meestal zeer toegankelijk. Ik heb het dan met name over de ongeveer 450 warme brouwers, de brouwers met een eigen brouwinstallatie.

Ze geven rondleidingen en zijn op lokale events aanwezig. Ze experimenteren soms met lokale ingrediënten en brouwen in kleine batches, wat resulteert in unieke smaken die je bij de grote brouwerijen niet zo snel vindt. Deze creativiteit en variatie maken het aanbod van kleine brouwerijen bijzonder en aantrekkelijk voor horecagasten die op zoek zijn naar iets speciaals. En het biedt de horeca de mogelijkheid een unieke bierkaart te presenteren. En de samenwerking kan nog verder gaan.

'Lokale bieren van uitstekende kwaliteit bieden een basis voor een prachtige samenwerking'

Prijs-kwaliteit verhouding

Maar er is wel een voorwaarde: kwaliteit. En dat is echt een punt van aandacht. Er zijn veel kleine brouwerijen die prachtige bieren maken, maar er zijn er ook die gewoon tekortschieten. En als dat onvolmaakte bier duurder is dan een kwalitatief uitstekend bier van een grote brouwerij, dan zal de loyale horecaondernemer toch vervelende conclusies moeten trekken. Maar als de band persoonlijk is, kan een horecaondernemer ook het gesprek aangaan en de brouwer de kans geven met iets beters te komen.

Geen cashcow, maar wel de kers op de taart

Ik geef er graag een positieve draai aan. Lokale bieren van uitstekende kwaliteit bieden een basis voor een prachtige samenwerking. Een chef en een brouwer kunnen lokaal samenwerken en bijvoorbeeld samen ingrediënten selecteren voor een mooie pairing. Brouwers die sterke lokale en regionale netwerken hebben, zijn succesvoller merk ik in gesprekken met brouwers. En een horecaondernemer met ‘het bier van hier’ heeft mooie verhalen te vertellen en werkt ook duurzaam, omdat de keten kort is. Uiteraard zal zo’n lokaal bier nooit de cashcow worden, maar het kan wel de kers op de taart zijn.

Gerard Molenaar

Gerard is biersommelier, schrijft voor Entree over bier en verzorgt maandelijks deze rubriek. Hij is ook betrokken bij de verkiezing Huisbier van het Jaar.

Columnfoto Gerard Molenaar-Fotograaf-Pim-Ras

Artikel delen