De Nederlandse bierwereld is meer dan een verzameling brouwerijen en handelshuizen. Het zijn de mensen die de bierwereld mooi – en heel soms ook een beetje lelijk - maken. Tal van vrijwilligers dragen met hun tomeloze inzet bij aan de promotie van Nederlands bier, schrijft biersommelier Gerard Molenaar in zijn nieuwste column.
Als alles wat er in de bierwereld wordt georganiseerd alleen zou zijn gebaseerd op zakelijke overeenkomsten, zou het een stuk stiller en saaier worden. Ooit was het trouwens heel saai. De pakweg vijftien brouwerijen die Nederland zo’n veertig jaar gelden had waren gewone ondernemingen, productiebedrijven, waar je als consument niets te zoeken had.
In 1980 veranderde er iets met de oprichting van bierconsumentenvereniging PINT en toen een jaar later in Arcen een oude brouwerij nieuw leven werd ingeblazen en daar andere bieren dan pils werden gebrouwen, brak een nieuw tijdperk aan. De brouwerij in Arcen stond open voor bezoek en na afloop kon je in het proeflokaal de bieren proeven. Ik was diep onder de indruk na mijn bezoek.
Lees verder onder de foto's.
Bert Kuperus, oprichter van Bierconnaisseurs
Alles wat nu gewoon is, begon in die periode. PINT zorgde ook voor het eerste echte bierfestival, het bockbierfestival. De Nederlandse bierwereld heeft veel te danken aan deze vereniging. Inmiddels zijn er overal brouwerijen, proeflokalen, festivals en biercafés. Veel festivals draaien op vrijwilligers. Allemaal mensen die hun steentje bijdragen.
De Stichting Nederlandse Biercultuur doet belangrijk werk door informatie over de Nederlandse biercultuur te verzamelen en voor iedereen toegankelijk te maken. Ze wonnen er onlangs De Gouden Pint mee, de prijs van, inderdaad, de nog steeds springlevende vereniging PINT. Een terechte prijs voor deze actieve groep vrijwilligers, die onlangs de Canon van de Nederlandse Biercultuur introduceerde.
Soms is de energie en het enthousiasme van een persoon het begin van iets moois. PINT gaf Bert Kuperus, oprichter van Bierconnaisseurs, de PINT stimuleringsprijs. Bierconnaisseurs werd in 2015 opgericht en komt voort uit het Twents Biergenietschap. Kuperus ging naar Proeflokaal De Engel in Almelo en vroeg of de bierconnaisseurs daar konden komen en hun eigen bieren mee konden nemen. Dat was geen probleem. Een mooi gebaar van de horecaondernemers van De Engel. Direct introduceerde Kuperus Nederlands Favoriete Bierlijst. Met maar een doel: Nederlands bier promoten.
Onlangs werd de vierde editie aangekondigd en veel bierspecialisten en kenners leveren hun bijdrage. Zonder sponsoring heeft Kuperus iets moois neergezet en hij steekt met tomeloze inzet al zijn vrije tijd in deze vorm van bierpromotie. Hij en al die anderen die vrijwillig hun steentje bijdragen in de bierwereld, zijn echte helden. Uiteindelijk heeft ook de horeca baat bij hun mooie werk