Alcoholvrij- en speciaalbier
Kijken we naar de cijfers, dan valt op dat de segmenten alcoholvrij bier en speciaalbier stabiel zijn, waar ze voorheen steeds sterk groeiden. Pils en biermixen (zoals radlers) kregen de klappen. Was er dan ook nog een lichtpuntje? Ja, de laag alcoholische bieren - bieren met minder dan 3,5% alcohol - groeien sterk. Ook de alcoholvrije speciaalbieren groeiden in omzet.
Alcoholgebruik
Je zou kunnen zeggen dat de gasten, ook in de horeca, neigen naar een verantwoorder alcoholgebruik, waarbij ze smaak belangrijk vinden. Het mooie is dat de Nederlandse brouwers hebben laten zien zeer innovatief te zijn. Het lukt ze om bieren met minder alcohol toch veel smaak te geven.
Dat is een indicatie om nog eens kritisch naar de bierkaart te kijken en misschien meer variatie te bieden in alcoholvrije en laag alcoholische bieren. Goed nieuws ook voor de overheid, die verantwoord alcoholgebruik wil stimuleren en met de brouwers een preventie-akkoord sloot.
Des te idioter is het dat diezelfde overheid de accijnzen op alcoholvrije bieren verhoogde. Belastinggeld binnenharken is belangrijker dan consistent beleid. Alles wordt duurder en de horeca moet mee. Passie, gastvrijheid en bierkennis is meer dan ooit nodig om gasten waar voor hun geld te geven.