De onvolprezen ondernemerslust van Nederlandse horecaondernemers en brouwers zorgde ervoor dat veel Nederlanders dit voorjaar in de auto stapten om bij brouwerijen en horecazaken bier te gaan kopen. De brouwerijen openden snel webshops en organiseerde bier drive through’s, waarbij je doosjes bier kon afhalen zoals je bij de McDrive een hamburger haalt. Het bracht veel brouwers meer omzet dan ze hadden verwacht, sommigen brouwers deden het zelfs beter dan voor de horecasluiting.
Voor de horeca lag dat anders. Veel zaken zaten met fusten bier, maar werden geholpen door de grotere brouwers, die ze terughaalden. Anderen lieten de inhoud van fusten in grote flessen afvullen. Zo zijn er meer voorbeelden. Ondernemers bleken inventief en het ondernemerschap spatte ervan af. Sommigen begonnen een bierwinkel, om omzet te genereren en contact met de gasten te houden. Maar al die mooie voorbeelden verbloemden natuurlijk het enorme omzetverlies dat de meeste horecazaken en brouwerijen leden. Ook een winkelomzet maakt dat niet goed.
Met de tweede horecasluiting wordt de veerkracht van de Nederlandse horeca en van de Nederlandse brouwers, grote en kleine, weer zwaar op de proef gesteld. Tijdens de eerste sluiting was er nog de verlichting van uitgestelde belastingbetalingen. Maar dat geld moet wel een keer betaald worden. Met het wegvallen van de horecaomzet krijgen de brouwers weer klappen die ze met webshops en retailverkoop nooit kunnen opvangen. Wat gaat dit betekenen voor de brouwsector en voor het bieraanbod in de horeca? Inmiddels hebben veel horecazaken medewerkers moeten ontslaan en zo is er veel productkennis, ook bierkennis, verdwenen.
2021 wordt en spannend jaar. Overleven brouwerijen? Hoeveel gespecialiseerde bierhoreca gaat het redden? Ik interviewde drie horecaondernemers met (bier)winkel. Drie optimisten die altijd kansen zien en niet bij de pakken gaan neerzitten. Drie ondernemers met een hart voor speciaalbier. Ze gingen van tap naar toonbank. Het houdt ze op de been. Praten met zulke aanpakkers is inspirerend en geeft moed voor 2021. Zij hebben ook een prijs moeten betalen, want veel opgebouwd vermogen vloeide weg. Hun verkeerkracht is gelukkig enorm. Ik hoop dat veel ondernemers met dezelfde instelling deze crisis kunnen doorstaan. Ik wens alle brouwers en horecamensen veerkracht en inspiratie toe voor 2021.