Nog nooit werd er zo veel geschreven en gesproken over horeca als nu. Gijsbregt Brouwer pikt er elke maand iets uit, zodat jij als horecaprofessional een hapje mee kan prikken. Dit keer: horecaondernemers hebben een voorbeeldfunctie als het gaat om duurzaamheid.
Gelukkig ontkent niemand meer dat we flink moeten veranderen om te voorkomen dat het water ons binnenkort letterlijk tot aan de lippen staat. De horecabranche krijgt vijftien miljoen mensen per week over de vloer en heeft een voorbeeldfunctie met betrekking tot duurzaamheid. Tijd om gezamenlijk verantwoordelijker (groener) op te trekken, bijvoorbeeld door B Corporation te worden.
Na twee jaar pandemie, personeelstekort en gierende inflatie, lijkt de branche moe. Moe als het om duurzaamheid gaat en ook nog labelmoe: energielabels, inkooplabels, labels voor werkgeverschap, om er een paar te noemen. Die vermoeidheid is het kind met het badwater weggooien. Het is tijd voor de horecaondernemers en -professionals om te laten zien hoe het wel kan. Waarom? Omdat de branche échte impact heeft op hoe mensen eten en drinken en omdat er veel (familie)bedrijven zijn die graag over een of twee generaties ook nog gasten willen bedienen.
Duurzaam de goede dingen doen bestaat uit veel verschillende aspecten. Al die dingen goed doen, vraagt om een integrale aanpak. Steeds meer bedrijven – ook in food, drinks en hospitality – kiezen ervoor om een B Corporation-certificering te behalen. In Nederland zijn het er inmiddels al meer dan tweehonderd. Zo was YB (voorheen Yoghurt Barn) vorig jaar het eerste horecabedrijf met B Corp, maar ook de The Food Line-up, Moyee Coffee en Tony’s Chocolonely hebben deze certificering. De organisatie achter B Corp heet B Lab en werkt over de hele wereld. De certificering is een proces dat enkele maanden kan duren en betreft alle aspecten van de organisatie, zoals maatschappelijke en duurzame impact en transparantie in ondernemen. Ook moet je een missie hebben die niet alleen om winst draait. In de praktijk blijkt dit vooral een leuk en leerzaam traject dat ook nog past bij de grootte van de organisatie.
Elk bedrijf kan kiezen om B Corp te worden, juist in de horeca: klein of groot. Het vraagt wat van de organisatie, met een duidelijk doel: een betere en duurzamere wereld. Daarnaast vragen steeds meer gasten, medewerkers en zakelijke relaties om deze betrokkenheid. Zo snijdt het mes niet aan een of twee kanten, maar aan alle ‘goede’ kanten.