Gijsbregt Brouwer: 'Lichte cocktails zijn in opmars'

gijsbregt brouwer

Gijsbregt Brouwer: 'Lichte cocktails zijn in opmars'

Nog nooit werd er zo veel geschreven en gesproken over horeca als nu. Gijsbregt Brouwer pikt er elke maand iets uit, zodat jij als horecaprofessional een hapje mee kan prikken. Het valt Gijsbregt al een tijdje op dat ‘lichte’ cocktails in opmars zijn.

What’s cooking?

Het gaat goed met de cocktail. De mixer verruimt zijn territorium, van de bar in de nachtelijke uren naar – eigenlijk overal en altijd – het strand, het terras, on the go en misschien wel het meest opvallend: de dinertafel. De veelzijdigheid van de cocktail is hiervoor essentieel. De cocktail is een kameleon qua smaak, maar ook qua alcoholpercentage. Met name de lagere ‘ABV’s’ (cocktails met een laag alcoholvolume) bieden kansen buiten de traditionele cocktailsetting, voor een nieuwe generatie cocktaildrinkers én ondernemers.

Hoe zit de vork in de steel?

Het is lang geleden dat de alcoholbranche zo in transitie is geweest, met de introductie van hard seltzers en de lichte biertjes (zoals Heineken Silver) enerzijds en de opkomst van natuurwijnen en uitgesproken craft beers anderzijds. De belangrijkste redenen hiervoor zijn een afname in het gebruik van alcohol door alle – maar met name jongere – consumenten en de steeds strakker wordende wet- en regelgeving. De cocktail speelt goed in op deze wensen en eisen voor lagere ABV’s: met zomerse (lichte) varianten, ready to drink in blik en doordrink premixen aan de bar. Ook zien we steeds vaker biermengsels (zoals de michelada en chelada), hard seltzers met veel meer smaak dan de originele soda-variant en zelfs de wijncombinatie (tinto de verano) steekt de kop opnieuw op.

biercocktail van Mercure
Biercocktail van Mercure

Wie staan er achter de potten en pannen?

Eigenlijk iedereen in Big Alcohol (en zelfs daarbuiten) doet mee aan deze nieuwe ontwikkeling van ‘sessie cocktails’. Een paar voorbeelden uit de markt om de breedte aan te geven: ready to drink in blik van Bobby’s Gin; de paloma op de tap bij Botanero; de hard iced tea van Bozu. De nieuwe smaken Fanta lenen zich ook perfect voor frisse zomermixen.

Een vorkje mee prikken?

Het idee achter de lichte cocktails is dat de gast er meer op een dag kan drinken, zeker de extreem lichte mixers zoals de michelada passen goed in dat profiel. Dit is een mooie kans voor de ondernemer. Door de sessie cocktails met een perfect serve aan te bieden is er een veel betere marge te realiseren en – nog belangrijker – zien we blije gasten in de zaak en op social media.

RTD’s van Bobby’s Gin Hard iced tea van Bozu

 

RTD’s van Bobby’s Gin (links) en Hard iced tea van Bozu (rechts)

Artikel delen