Trendwatcher Gijsbregt Brouwer over Japanse invloeden: 'Na sushi en ramen komt nu de onigiri eraan'

Onigiri
Tags: food

Trendwatcher Gijsbregt Brouwer over Japanse invloeden: 'Na sushi en ramen komt nu de onigiri eraan'

Nog nooit werd er zo veel geschreven en gesproken over horeca als nu. Trendwatcher Gijsbregt Brouwer pikt er elke maand iets uit, zodat jij als horecaprofessional een hapje mee kan prikken. Deze maand praat Gijsbregt je bij over de opmars van een van Japans bekendste to go snacks: onigiri.

Tekst: Gijsbregt Brouwer

What's cooking?

Iedereen wil weten welke volgende (mega)trend uit Japan zal overwaaien na de sushi en de ramen. De onigiri heeft heel goede papieren, al is deze in Nederland nog nauwelijks te krijgen. Maar deze gevulde rijstbal - meestal in de vorm van een driehoek - komt eraan en is buiten Japan aan een flinke opmars begonnen.

Hoe zit de vork in de steel?

De onigiri bestaat vooral uit (goede Japanse) rijst gevuld met een vulling en is ingepakt in gedroogd zeewier. Er is inmiddels al een onigiri-zaak met een Michelinster in Japan en de onigiri heeft nu ook zijn eigen emoji. De vullingen bestonden voorheen uit typische Japanse ingrediënten zoals umeboshi (gezouten ingelegde pruim), maar recent laat juist de diversiteit aan vullingen zien waarom onigiri zo populair zijn. Onigiri biedt de consument een snack die gemakkelijk te transporteren en bovenal smakelijk, (relatief) gezond en eventueel plantaardig is. Minstens zo belangrijk in deze tijden: de onigiri is betaalbaar.

*Tekst gaat verder onder de foto

Onigiri_Met_toppings
Onigiri met toppings

Wie staan er achter de potten en pannen?

De onigiri was in Japan een beetje een ondergeschoven kindje na eeuwenlange trouwe dienst, maar door de pandemie staat deze weer helemaal in de schijnwerpers. De Japanse gemakswinkels (konbini) liggen vol met versies van onigiri die nauw de wereldwijde smaaktrends volgen. In de rest van Azië en ook in Australië schieten de onigiri-zaken als paddenstoelen uit de grond.

Ook ontstaan er steeds meer varianten op de driehoekige ingepakte rijstbal. Bijvoorbeeld de open variant onigirazu, zoals een sandwich maar dan met rijst in plaats van brood en onigiri met spectaculaire toppings, die bovenop de rijstbal geplaatst worden. In Nederland is er inmiddels een onigiri-zaak in Amsterdam: Onigiri Ya. Verder koop je ze bij de grotere Aziatische supermarkten en bij sommige bubble tea-bars. De bekende Rotterdamse Japanse formule Kyatcha is begonnen met onigiri-productie op grotere schaal.

*Tekst gaat verder onder de foto van onigirazu

Onigirazu-1

Een hapje meeprikken?

Onigiri zal niet ‘ineens’ zo groot zijn als sushi of ramen, toch is het een interessante aanvulling op het menu voor een horecaondernemer die iets onderscheidends en betaalbaars zoekt, zonder er zelf (te) veel aan te hoeven bereiden.

Over Gijsbregt Brouwer

Gijsbregt Brouwer-1

Gijsbregt Brouwer is oprichter van foodplatform de Buik, food trendwatcher en co-host van de podcast ‘Bekt Lekker’. Ook heeft hij de persoonlijke foodtrend nieuwsbrief Gijsbregt fileert.

Artikel delen