Gijsbregt Brouwer over de spritz: 'Dé zomerdrank van dit decennium'

Spritz Column Gijsbregt Brouwer

Gijsbregt Brouwer over de spritz: 'Dé zomerdrank van dit decennium'

Nog nooit werd er zo veel geschreven en gesproken over horeca als nu. Gijsbregt Brouwer pikt er elke maand iets uit, zodat jij als horecaprofessional een hapje mee kan prikken. Deze maand praat Gijsbregt je bij over de spritzificering én de keuzes die je hebt als je de spritz op je menu zet. "De spritz is de zomerdrank van dit decennium. Je ziet in de horeca zelfs apart spritz-secties op de kaart."

Openingsfoto: Spritzers bij De Tuin van de vier Windstreken in Rotterdam

What’s cooking?

Al meer dan tien jaar is de vraag van elke drankprofessional aan deze trendwatcher: wat wordt de opvolger van de gin-tonic? Mijn vaste antwoord was altijd: de gin en tonic. Maar nu niet meer, sinds twee jaar zeg ik: de spritz, in ieder geval in de zomer.

Hoe zit de vork in de steel?

De spritz is dé zomerdrank van dit decennium. Veel mensen zullen de terugkeer van bitter als smaak of de hernieuwde interesse in Italiaanse esthetiek als oorzaak aanwijzen. Ook wordt het succes van de populaire serie The White Lotus, waarvan deel twee zich op Sicilië afspeelt, geregeld genoemd als reden voor de groei van de spritz.

Toch zie ik drie andere belangrijkere oorzaken. De eerste is de beweging naar minder alcohol (no/low), de tweede is de groeiende behoefte aan drankjes met bubbels en ijs (mede door de klimaatverandering) en de derde is het belang van visueel aantrekkelijke drinks voor sociale media. De spritz is veel lager in alcohol dan bijvoorbeeld de gin-tonic, bubbelt wel waar rosé dat niet doet en ziet er veel gezelliger uit dan een biertje of hard seltzer.

*De tekst gaat onder de foto verder.
Spritz_Column Gijsbregt Brouwer_1
Ook de alcoholvrije spritz is populair op het terras.

Wie staan er achter de potten en pannen?

Uiteraard spint Campari, de eigenaar van Apérol, als geen ander garen bij deze ontwikkeling. Zij hebben de Italiaanse terras- en aperitivo-vibe als geen ander weten te vangen in ‘hun’ mixer. Maar ook de (goedkope) prosecco’s profiteren van de opkomst van de meest bestelde zomerdrank van dit jaar. In de horeca zie ik ondernemers hier heel slim mee omgaan, met aparte spritz-secties op hun menu. De Tuin van de vier Windstreken in Rotterdam doet dit goed net als Beachclub Natural High in Ouddorp en het T-huis in Breda.

Een hapje mee prikken?

De spritz is allang niet onderscheidend meer, maar je kunt niet zonder. Als je nu als ondernemer iets met de spritz wil, denk dan naast Apérol ook aan spritzers met Campari of limoncello. Of onderscheid met een bitter, zoals Select uit Venetië. Nog een stapje verder zijn andere alcohol & fris-mixen, zoals de kalimotxo (cola met rode wijn) of de Picon Bière (bier met de trendy Franse bitter Picon). 

Spritz_Column Gijsbregt Brouwer_2 Spritz_Column Gijsbregt Brouwer_4

Spritzers op het terras van het T-huis in Breda
Artikel delen