Nog nooit werd er zo veel geschreven en gesproken over horeca als nu. Gijsbregt Brouwer pikt er elke maand iets uit, zodat jij als horecaprofessional een hapje mee kan prikken. Deze maand praat Gijsbregt je bij over premium al fresco dining ofwel het betere buiten tafelen.
Foto's: o.a. Jeroen Roest
‘Buiten is het nieuwe binnen’ is een trend die ik al jaren benoem in mijn presentaties en publicaties. Onder meer door hogere temperaturen, betere technologie, het rookverbod binnen en de periode van de coronapandemie is de horeca zich steeds meer naar buiten gaan verplaatsen. Het logische vervolg is dat de ervaring buiten ook steeds beter wordt, we zijn op weg naar een volwaardige restaurantbeleving buiten.
De snackbar werd een fast casualzaak met ‘top notch junk food’, de wijnbar met een paar plakjes charcuterie werd een restobar met geweldige gerechten, de club met gin-tonics werd een clubstaurant met fancy food voor het dansen en het café werd een gastropub. De klassieke horeca-uitingen krijgen een 21ste-eeuwse variant waar de kwaliteit van wijn (of andere dranken) en spijs veel hoger is dan de vorige versie. Hetzelfde zien we nu gebeuren met terrassen, dat worden heuse buitenetablissementen voor ‘al fresco dining’. Met buitenkeukens en -bars, hoogwaardige (semi)permanente zitgedeeltes, mooie tafels en passende buiten designs.
In Australië, waar buiten eten al veel normaler is dan bij ons, zijn er al geweldige buitenrestaurants zoals The Newport in Newport en Bungalow in Sydney. In de Verenigde Staten begint men buiten eten steeds meer te omarmen, kijk maar bij Ardor in Los Angeles en Rosie’s in Miami. In Nederland zien we beter buiten eten ook steeds vaker terug, denk aan het Groot Melkhuis in het Vondelpark in Amsterdam, Vroesenpaviljoen in het Vroesenpark in Rotterdam en de buitenplaatsen zoals Weelde (Rotterdam) en Unbound (Amsterdam) die het tijdperk van foodtrucks achter zich laten.
Geen enkele horecaondernemer kan om buiten heen, de beweging van de drie P’s (pizza, pannenkoeken en patat) naar gerechten op niveau is ingezet, daar hoort een kwalitatieve setting bij, met goed ontwerp en comfortabel meubilair. De gestegen prijzen kunnen zo (enigszins) gecompenseerd worden door een (veel) betere beleving voor de gast.