Gijsbregt Brouwer: 'Steeds meer walk ins in plaats van reserveringen'

Gijsbregt Brouwer

Gijsbregt Brouwer: 'Steeds meer walk ins in plaats van reserveringen'

Nog nooit werd er zo veel geschreven en gesproken over horeca als nu. Gijsbregt Brouwer pikt er elke maand iets uit, zodat jij als horecaprofessional een hapje mee kan prikken. Deze maand praat Gijsbregt je bij over zaken die (deels) stoppen met reserveren.

What's cooking?

Steeds vaker lees je de Engelse term walk ins. Op de site van een restaurant of op de Instagrampagina van een mooie eetgelegenheid. Deze zaken nemen geen
reserveringen aan of houden een flink deel van hun zaak vrij voor mensen die spontaan binnen lopen. Soms mogen alleen groepen reserveren.

Hoe zit de vork in de steel?

De Nederlandse horeca was nooit echt fan van (digitaal) reserveren. Het werd als ongastvrij gezien en – in alle eerlijkheid – de technologie was tot voor kort ook niet zo goed. Corona veranderde alles, ineens moest iedereen reserveren. Maar ook de fine dining-restaurants waar je tot dusver alleen telefonisch kon reserveren (of per e-mail) stapten over op de digitale versie, vaak verwerkt in de eigen website. Na corona wilde iedereen uit eten en drinken. De zogenaamde ‘trashy summer’ zorgde voor een stormloop op de horeca. Met als gevolg dat gasten voor veel zaken weken, soms maanden, van tevoren moesten reserveren. Even uit eten kon niet meer. Buurtbewoners legden het af tegen mensen die van ver kwamen. Er kwamen meer en meer ondernemers die zeiden: bij mij mag je gewoon binnen lopen en hoef je niet te reserveren. 

Hooked
Hooked in Tilburg

Wie staan er achter de potten en 
pannen?

Met name restaurants met een buurtfunctie en een minder formele setting kiezen voor ‘only walk ins’. Ook de restobars (met een eigen categorie bij de Entree Awards dit jaar) kiezen vaak voor niet reserveren. Denk aan Café Beurre in Amsterdam-West of La Petite Soeur in Rotterdam Katendrecht. Bij Hooked in Tilburg kan je wel reserveren, maar, zo zegt de manager, proberen ze ook mensen zonder reservering zo veel  mogelijk een plekje te geven.

Een hapje mee prikken?

Er zijn zonder meer voordelen aan reserveren, zeker als de zaak een klein aantal couverts heeft of op een minder courante plek zit. Maar als je in een gezellige buurt zit, veel vaste gasten hebt en habitués ook vaak voor een of twee gerechtjes komen, is een beleid zonder reserveren of maar deels reserveren zeker aan te raden. Leve de spontaniteit in de horeca. 

La Petite Soeur_Anne Kaere Café Beurre

La Petit Soeur (door Anne Kaere) en Café Beurre
Artikel delen