Herman Hell: 'De horeca is meest stabiele branche om in te werken en investeren'

Herman Hell

Herman Hell: 'De horeca is meest stabiele branche om in te werken en investeren'

Herman Hell is eigenaar van de Hells Kitchen Horeca Groep, met zaken in en rond Rotterdam (o.a. café Sijf, NRC en Zalmhuis), en hij is mede-eigenaar van pizzaketen Sugo.  Daarnaast is hij ook Entree-columnist. Deze week schrijft hij over de stabiliteit van de horecabranche. 

Na prostitutie is het horecavak het oudste beroep ter wereld, roep ik weleens gekscherend. Al in de bijbel wordt gerept over de herbergier. Eeuwenlang ving hij reizigers op in de stad en gaf hij ze bier, een dagschotel en een jutezak met stro om op te slapen.

Het bier bleef, de dagschotel werd vervangen door een à-la-cartemenu en de jutezak maakte plaats voor een eersteklas matras. Maar de belangrijkste principes van de horeca staan al eeuwen als een huis: mensen samenbrengen en eten, drinken en/of een slaapplek bieden. Onze rol als hoeder van de gastvrijheid is onveranderd.

‘De belangrijkste principes van de horeca staan al eeuwen als een huis'

Meest stabiele branche

De horeca is dus de meest stabiele branche om in te werken en in te investeren. Talloze andere sectoren doorstonden de tand des tijds niet. Ridders, waterstokers en kruikenzeikers zijn beroepen uit geschiedenisboeken. En herinner je je de cd-winkels nog? Allemaal uit het straatbeeld verdwenen. Videotheken: idem dito. Het vak van vertaler is ten dode opgeschreven nu AI haar intrede doet. En ook de kassamedewerkers en postbodes zijn geen lang leven meer beschoren.

Platformeconomieën

Sectoren die wél goede zaken doen, zijn platformeconomieën. De bol.coms en Ubers van deze wereld brengen vraag en aanbod samen. Dat geldt natuurlijk ook voor de horeca. Welbeschouwd is onze branche een platformeconomie avant la lettre. Platformeconomieën zijn in staat om zich razendsnel aan te passen aan de tijdsgeest.

Ook in de horeca gooien we het net zo makkelijk over een andere boeg als de ontwikkelingen erom vragen. Duizend jaar geleden wilden gasten bier in de herberg, in de jaren negentig dronken ze breezers in de discotheek en anno nu vragen ze in de cocktailbar om een Pornstar Martini. U vraagt, wij draaien.

Positieve toekomst

Met de toekomst van de horeca zit het wel snor. Ons geluk is dat mensen biologische én sociale wezens zijn; we móéten eten en drinken om in leven te blijven. En zonder elkaar worden we diep ongelukkig. Tuurlijk: tijdens de coronaperiode moesten we alle zeilen bijzetten. En de naweeën ervan doen bij veel ondernemers nog steeds financieel pijn.

Maar wat vier jaar geleden een tsunami leek, is op lange termijn slechts een rimpeling in het water. Dus laten we niet de denkfout maken dat we structureel in de verkeerde hoek zitten. Het is tijd om op te drogen van die coronagolf en ons vertrouwen in de toekomst te herstellen. Als één branche altijd overleeft, is het de onze wel!

Artikel delen