Herman Hell: 'Robots en dataplatforms zijn gamechanger voor horeca'

Herman Hell Techniek in de horeca

Herman Hell: 'Robots en dataplatforms zijn gamechanger voor horeca'

Herman Hell is eigenaar van de Hells Kitchen Horeca Groep, met zaken in en rond Rotterdam (o.a. café Sijf, NRC en Zalmhuis), en hij is mede-eigenaar van pizzaketen Sugo. Daarnaast is hij ook Entree-columnist. Deze week schrijft hij hoe je met technologie je horecazaak betaalbaar houdt. "Robotisering is een kansrijke techniek. Robots kunnen werk in de spoelkeuken, schoonmaakklussen en ander simpel werk overnemen."

De horeca betaalbaar houden

Over dure koffie, hoge energierekeningen en stijgende lonen is inmiddels genoeg gezegd. En dat al die extra kosten leiden tot hogere menuprijzen, is ook een uitgekauwd onderwerp. De vraag is nu: hoe keren we het tij? Hoe zorgen we ervoor dat we met minder mensen meer omzet draaien en zo de horeca betaalbaar houden? De oplossing moeten we buiten onze branche zoeken. In de techsector om precies te zijn.

‘Op gebied van techniek staan branche breed de ontwikkelingen stil’

Technologische innovaties hebben ons al eerder veel opgeleverd. Vroeger noteerden we bestellingen op doordrukpapiertjes: een voor de keuken, een voor de bar en een voor de gast. Met alle extra meters van dien. Op feesten en partijen moest de kelner met pen en papier door de hossende menige om vervolgens schreeuwend over de bar de bestelling door te geven (fingers crossed dat de ruis binnen de perken bleef). En de personeelsroosters zorgden voor hoofdbrekens. Gelukkig nemen handhelds, online reserveringssystemen, digitale roosterprogramma’s, QR-codes en andere slimme software ons tegenwoordig veel (denk)werk uit handen.

Overkoepelende dataplatforms

Die techniek is inmiddels gesneden koek. Tuurlijk, op microniveau valt er vast nog veel te winnen. Maar branchebreed staan de ontwikkelingen stil. Dus is het tijd voor een volgende fase. We hebben een nieuwe gamechanger nodig! Robotisering is een kansrijke techniek. Robots kunnen werk in de spoelkeuken, schoonmaakklussen en ander simpel werk overnemen. Ook overkoepelende dataplatforms kunnen de horeca een nieuwe impuls geven. Nu werken we nog met aparte systemen voor kassa, muziek, roosters, reserveringen, boekhouding, inkoop en verlichting. 

Koppel je de data uit al die systemen in één platform, dan rolt daar met een druk op de knop een takenlijst uit. Bijvoorbeeld: vaste gast Marietje komt straks. Houd haar favoriete tafel vrij, leg kleurplaten klaar voor haar kinderen en zet de chardonnay koud die ze steevast bestelt. Zodra Marietje binnenkomt, start de playlist van haar lievelingsartiest Phil Collins. Al die kennis over Marietje zit nu verstopt in afzonderlijke systemen. Het is een monsterklus om die data uit te pluizen, laat staan te koppelen. Voor horecaondernemers is het onbegonnen werk, maar in potentie een enorme kans om onze productiviteit en marge te verhogen.

Niet onze expertise

Hoe we die nieuwe technologieën horecaproof krijgen? Geen idee. En dat is precies het probleem: technologie is niet onze expertise. We zijn afhankelijk van innovaties en investeringen buiten onze branche. Zonder de hulp van de Elon Musks van deze wereld wordt een horecabezoek straks onbetaalbaar.

Artikel delen