Kleine porties, grote impact: Ozempic verandert de horeca

Hoe ozempic de horeca verandert
Gepubliceerd op: 27 februari 2025

Kleine porties, grote impact: Ozempic verandert de horeca

Ozempic staat symbool voor een nieuwe klasse medicijnen die trek onderdrukt en zo mensen helpt bij de behandeling van diabetes en obesitas. De impact die dit op eten en drinken krijgt is enorm. Trendwatcher Gijsbregt Brouwer over het effect op de horeca. “Er ontstaat behoefte aan kleinere porties en fabrikanten ontwikkelen al speciale menu’s.”

 

Tekst: Gijsbregt Brouwer

What's cooking?

De media staan er vol mee, van BN’ers en Hollywoodartiesten die flink afgevallen zijn tot de discussie over wat deze GLP-1 agonisten – zoals Ozempic, Wegovy en Mounjaro – voor impact zullen hebben. Bijvoorbeeld op mensen met diabetes en obesitas, maar ook veel breder: van arbeidsproductiviteit tot zorgkosten en natuurlijk de impact op hoe we eten en drinken, ook in de horeca.
'In Nederland heeft zo'n 16% van de volwassenen obesitas'

Hoe zit de vork in de steel?

In de meeste westerse landen heeft ongeveer de helft van de mensen overgewicht. In Nederland heeft zo’n 16% van de volwassenen obesitas. Over de oorzaken is veel geschreven, maar duidelijk is dat deze aantallen de afgelopen veertig jaar toegenomen zijn, waarbij het ruime aanbod en het type eten en drinken centraal staan.

In de Verenigde Staten is nu voor het eerst deze groeiende trend doorbroken: er zijn minder mensen met obesitas in 2023 dan in 2022. Daarvoor worden deze medicijnen als oorzaak gegeven. Mensen hebben minder trek, eten minder en gezonder. Dit geldt ook in de horeca. Dat betekent dat er breed nagedacht wordt over de wensen van deze groeiende groep mensen.

Wie staan er achter de potten en pannen?

De grote voedingsfabrikanten zijn al vrij ver met de ontwikkeling van speciale merken gericht op de doelgroep met minder trek. Nestlé loopt hierin voorop met haar merk Vital Pursuit, maar je ziet ook Mars en PepsiCo flink investeren in gezondere bedrijven en snacks. In de Amerikaanse horeca zien we ook de eerste aanpassingen aan de menu’s.

Zo biedt Panera half formaat salades, sandwiches en soepen aan en heeft Smoothie King een speciaal menu voor mensen die deze medicijnen nemen. Restaurants, met name in grote steden zoals Los Angeles, passen hun menu aan met kleinere porties. In Nederland heb ik nog geen speciale gerechten hiervoor op de kaart gezien.

*Tekst gaat verder onder de foto.

Ozempic-Smoothie-King
Speciaal menu van Smoothie King

Een hapje meeprikken?

Nederland loopt ruim achter op de VS als het gaat om hoeveel mensen deze medicijnen nemen, maar de verwachting is dat ook hier deze aantallen flink gaan oplopen. Als ondernemer heb je dus ruim de tijd om je voor te bereiden. Zet kleinere porties op de kaart, met meer groenten en meer eiwitten, dan zit je goed.

OVER GIJSBREGT BROUWER

Gijsbregt Brouwer is oprichter van foodplatform de Buik, food trendwatcher en co-host van de podcast ‘Bekt Lekker’. Ook heeft hij de persoonlijke foodtrendnieuwsbrief Gijsbregt fileert.

Gijsbregt-Brouwer

Artikel delen