Social media zijn niet meer weg te denken in de marketingstrategie van ondernemende brouwerijen. Grote brouwers hebben voor grote merken grote budgetten beschikbaar. Het doel is campagnes te ontwikkelen die een groot bereik creëren. Kleinere brouwers beschikken niet over die budgetten, maar moeten het vooral hebben van creativiteit. Wie geluk heeft ziet zijn boodschap via social media ‘viraal’ gaan en zo verspreidt de boodschap zich als een virus dat niet meer te stoppen is.
Dat een virus met nota bene de naam van een biermerk dit hele spel van marketing en communicatie in de war gooit, is op dit moment meer dan zuur en dubbelzinnig. Virale social media campagnes zijn nu even niet belangrijk meer. Dat geldt niet alleen voor brouwerijen, maar ook voor horecagelegenheden die lokaal heel sterk bezig zijn met het bereiken van hun doelgroep, hun klanten, de consument. De horeca zit nu potdicht, logisch natuurlijk middenin deze corona-crisis, met grote drama’s voor horecaondernemers als gevolg. De bierwereld zit daar direct achter. Grote brouwers, vaak eigenaar van horecapanden en in een groot deel van het land contractueel leverancier van bier, merken de stilte in de horeca tot in hun ziel. Kleine lokale brouwers, die één of meer wisseltaps mogen vullen of hun flessen in de koelkast weten te krijgen, zitten nu ook zonder omzet. Het corona-virus gaat letterlijk viraal en zet iedere horecaondernemer en brouwer buitenspel. Uiteindelijk zullen de ondernemers met de meeste weerstand overleven.
Toch is het in deze bizarre tijden goed te zien dat creativiteit en ondernemerschap kunnen helpen om de zorgen te verkleinen. In de horeca- en bierwereld zien we allerhande initiatieven die ervoor moeten zorgen dat enerzijds omzet op peil kan blijven en anderzijds consumenten kunnen blijven genieten, binnen de huidige mogelijkheden. Dat is de reden dat de magazines Entree en Bier! de handen ineen hebben geslagen om de brouwers en de horecaondernemers te helpen al die initiatieven te delen. Niet met een commercieel doel of de intentie om ‘viral’ te gaan, maar echt vooral om elkaar te helpen.
Fedor Vogel
Uitgever/hoofdredacteur