Vincent van Dijk is trendforecaster op het gebied van hospitality en food. Daarnaast is hij partner van marketingbureau HBMEO en columnist van Entree Magazine. Zijn nieuwste column gaat over shifts, sluitingstijden en aanbetalingen in de horeca. Tijdelijke maatregelen van het afgelopen jaar, maar zijn ze wel zo tijdelijk?
‘U wordt bedankt voor weer een avond gezelligheid’. Gelukkig schalt Hazes senior weer uit de speakers, na al die maanden dat cafés en restaurants vroeg hun deuren sloten. Gek genoeg leken gasten daar overigens vrij snel aan te wennen. Het restaurant om zes uur ‘s avonds dicht? Dan gingen ze gewoon aan een aperitief. Mocht er om acht uur niet meer gedronken worden, dan dineerden ze wat eerder. Was een terras tot tien uur open, dan doken ze simpelweg een keer vroeg hun bed in. Want stiekem hebben veel mensen genoten van de avondklok. Van dat beetje meer structuur in hun leven en van wat meer (nacht) rust.
Nu is hét moment een aantal zaken drastisch te veranderen!
Ook aan shifts is iedereen gewend geraakt. Niemand kijkt meer vreemd op van een tijdslimiet voor een plekje op een terras of in een restaurant. Iets wat in steden als London of New York al jaren doodnormaal is.
Voor veel ondernemers en hun personeel bleek het ook best een aangename verrassing om een keer ’s avonds thuis te zijn en niet pas ver na middernacht het huis in te moeten sluipen. Televisiekijken met de kinderen, romantisch tafelen met je vrouw, je skills laten zien achter het eigen fornuis...
Het is daarom de hoogste tijd om een aantal zaken ingrijpend te veranderen. En snel, voordat alles weer is zoals het vroeger was. Misschien moet je als ondernemer nu besluiten dat jouw restaurant voortaan wat eerder sluit. Voelde je je vroeger bezwaard als je de laatste gasten er om één uur ’s nachts uitwerkte, nu snappen gasten misschien beter dat het niet (meer) vanzelfsprekend is dat zij tot zo laat kunnen blijven zitten. Restaurants en bars mogen sowieso best wat duidelijker zijn in het aangeven van grenzen. Het is niet gek als een sterrenrestaurant een begintijd heeft voor een zesgangenmenu, als de ervaring leert dat dit gemiddeld vier uren in beslag neemt.
Het is zoals gezegd, ook helemaal niet gek dat restaurants en bars met shifts werken, om zo meer couverts te kunnen draaien. Iets wat in Nederland toch altijd een beetje werd gezien als ongastvrij. En misschien moet je dit moment meteen aangrijpen om de gast vanaf nu standaard een aanbetaling te laten doen, om de no-shows aan banden te leggen. Allemaal verbeteringen die zorgen dat het corona- drama niet voor niets is geweest.
De menselijker werktijden en de strengere reserveringsregels dragen alleen maar bij aan een beter imago voor de horeca. En hopelijk zorgt dát weer voor aantrekkingskracht, zodat snel weer meer mensen kiezen voor een carrière in de mooiste branche ter wereld.