Business is booming in de horeca. Elke week openen er gloednieuwe concepten in je favoriete wereldsteden en staan er ergens weer rijen voor de deur. Hoeveelheden mensen die je vroeger alleen maar zag bij een sneakerrelease van Kanye West of bij de Apple Store op de dag dat de nieuwe iPhone uitkwam.
Door: Ron Simpson
We leven namelijk in een prachtig tijdperk waarin steeds meer hotels, restaurants en bars langzaam maar zeker een merk worden. Denk bijvoorbeeld aan concepten als SoHo House, Momofuku en In ’n Out. Naast eten, drinken en slaapplekken, verkopen zij namelijk ook een hele selectie aan content en merchandise. Vaak zelfs in samenwerking met andere grote merken, en dát is best interessant.
Natuurlijk zal niet elke zaak dozen vol T-shirts verkopen en dat moet je ook helemaal niet willen. Er valt namelijk eveneens genoeg te verdienen zonder een fysiek product te verkopen. Naast de standaarddeals voor drank en kleding zijn er nog eindeloos veel opties, je moet alleen even iets anders kijken om ze te zien. Tegenwoordig verslinden we met z’n allen namelijk meer content dan calorieën en willen we van alles weten. Wie heeft iets ontworpen? Wie is de chef? Tell me everything. Heb je good food, service en interieur? Dan heb je de basis gecoverd. Heb je waanzinnige content? Dan kijkt ineens de hele wereld mee.
Als een restaurant een influencer is, staan alle merken in de rij voor samenwerking. En op een dag bedacht ik me: The Avacodo Show, waar ik oprichter van ben, heeft een groot bereik (nu 100.000 volgers op Instagram), duidelijke doelgroep, kickass-content … we zíjn een influencer. En zo werden we een merk. Als een horecazaak met een merk in zee gaat, dan is het een sponsoring, ongeacht hoe ze het tegenwoordig noemen. Maar als een merk met een ander merk in zee gaat, is het een samenwerking en daar worden ze beide sterker van. Moet elk restaurant daarom maar een influencer worden? Alsjeblieft niet zeg. Maar als je wel echt een merk in handen hebt, gedraag je dan ook zo of bel mij even. Wij hebben fantastische samenwerkingen met SMEG, Philips, Serax, MADE, Bacardi, Jack Daniels en InBev. Deze partijen leunen meer op content, bereik en events dan op volume. Zichtbaarheid en associatie is voor hen net zo belangrijk als voor ons. It’s a win-win.
En terwijl wij in Nederland nog steeds met z’n allen rondrennen in een ‘doe maar normaal dan doe je al gek genoeg’-cultuur, vind je wereldwijd onvoorstelbaar succesvolle samenwerkingen tussen de grootste merken op aarde die doorhebben hoe groot de invloed van een hospitalityconcept kan zijn. Wij trappen af, wie doet er mee?