Cv's zijn voor in het museum

Cv's zijn voor in het museum

Wij zoeken jou!

Tekst: Maarten Wessels

Of ik mee wilde denken over een strategie om een ploeg van 80 vakantiemedewerkers te werven. U kent ze wel: jonge frisse lui, het liefst nog scholieren en woonachtig in de buurt. Ze kennen uw zaak, komen er van jongs af aan en zijn opgegroeid in de wijk rondom het bedrijf. Ambulanten, seizoeners, handjes, runnertjes. De meest afschuwelijke termen hoor ik zo af en toe. Maar goed. Die dus. En in die aantallen.

Een wandeling door de buurt maakt snel duidelijk dat de creatieve geest van veel ondernemers al geruime tijd in comateuze toestand is. Ze zijn vergeten met de tijd mee te gaan en realiseren zich niet dat deze teksten niet meer van deze tijd zijn: "Ben jij die jonge horecatopper die ons bruisende team komt versterken? Ben je minimaal 30 weekenden per jaar beschikbaar, flexibel en hou je van een uitdagende en afwisselende baan? Dan zoeken we jou!" En geneuzel als: "Weet je van aanpakken en ben je een doorzetter?", daarvan moet ik direct aan het infuus.

Deze aanpak van werven is echt passé, tijden veranderen. Cv’s zijn voor in het museum, of de ‘belangrijke papieren-map’. Leuk om aan de kleinkinderen te laten zien. “Zo solliciteerden opa en oma vroeger.” Voor de jonge medewerkers gelden hele andere manieren van solliciteren. Per WhatsApp heeft de voorkeur. Deze Generatie F (de F van Fragmentatie, geboren vanaf 2003) communiceert anders. Schrijft en leest geen lellen van teksten. “Ze vinden hele andere dingen belangrijk in een bijbaan dan wij”, sprak de ouwe zak (ondergetekende).

Terug naar het bedrijf dat mij om advies vroeg. Ze hadden zelf al één goede move uitgehaald: een spandoek met daarop de tekst: "Wij zoeken jou!" Niets meer aan doen. Vervolgens organiseerden ze speeddates,en stelden (op mijn aandringen) tijdens die gesprekken maar één vraag. “Wat moeten wij doen, zodat jij bij ons komt werken?” Briljante vraag, al zeg ik het zelf. Bij alle, ik herhaal, alle 85 gesprekken kwamen er 2 antwoorden naar boven: duidelijkheid en leuke collega’s. Ze willen duidelijkheid in wat er van hen verwacht wordt. Dus niet: “Trek even het terras strak”, maar vertel helder en duidelijk hoe jij vindt dat een strak terras eruitziet en wat zij daarvoor moeten doen. Helder lijkt mij. Welke vraag door de kandidaten niet werd gesteld? De hoogte van het salaris. Daar moesten de interviewers zelf mee komen. Vonden de jongeren prima om te weten, maar niet heel belangrijk.

Dus mocht u nog jonge frisse nieuwe medewerkers zoeken? Zorg dan voor leuke collega’s en vraag uw jongste medewerker of hij even de tekst voor de poster of het spandoek wil maken.

Duidelijk?

 

Artikel delen