Herman Hell is eigenaar van Hells Kitchen Horeca Groep (o.a. bekend van Het Zalmhuis en NRC in Rotterdam). Daarnaast is hij columnist voor Entree Magazine. Zijn nieuwste bijdrage gaat over de supersnelle opkomst van data gedreven horeca.
Er is iets heel spannends gaande in de bezorgmarkt. En dan heb ik het niet over de vele horecazaken die zich daar het afgelopen jaar op begeven hebben. Nee, ik heb het over de supersnel opkomende, sexy bezorgmarkt die food en tech verbindt en het vacuüm tussen restaurant en supermarkt opvult. Met gerechten van hoge kwaliteit, voor een relatief lage prijs.
Het draait in deze nieuwe sector niet om service en beleving. Voor de charismatische barman en vriendelijke kelner met een grap en een grol is hier geen plek. In deze snelle bezorgmarkt zijn de tech-jongens en –meiden, met smaak in de mond, de baas. En zij gaan serieus grote omzetten draaien.
Dat kan alleen door de kosten te drukken. Door de bezorgservice los te koppelen van de verkoop bijvoorbeeld. Dus door niet samen te werken met een duur platform als Thuisbezorgd voor marketing én bezorging, maar met ‘losse’ bezorgdiensten, die je alleen inzet als je de drukte zelf niet aankunt of als het prijstechnisch slim is. Bezorgdiensten zoals Stuart zetten in Amerika de markt al op z’n kop en ik kijk met veel interesse naar de opkomst van snelle diensten in Nederland, zoals Gorillas. Waarom zouden hun fietsers niet met gerechten door de stad kunnen rijden?
De keuken delen met andere restaurants is natuurlijk ook gemeengoed in deze nieuwe beweging. Want waarom zouden vier restaurants in één straat elk een eigen keuken moeten hebben? Er verrijzen al gedeelde keukens, waar meerdere merken samenwerken, op goedkope vierkante meters dichtbij woonwijken. Het toffe is dat het jonge, ambitieuze jongens en meiden de kans biedt om van hun eigen bijzondere gerechten virtual brands te maken: data gedreven en gericht op digital marketing. Ik ben benieuwd hoe lang deze nieuwe spelers moeten handjedrukken met Thuisbezorgd en andere machtige bezorgplatformen voor zij de online bezorgmarkt kunnen overnemen. Ik gok dat het een kwestie van twee, drie jaar is voor elke talentvolle, jonge kok met een mooie receptuur zijn of haar eigen gerecht in heel Nederland kan laten bezorgen. En als we toch vooruit denken: waarom zou je alleen thuis bezorgen? Er liggen ook kansen voor bezorging in voetbalstadions of theaters en wellicht ooit zelfs in restaurants!
Of deze nieuwe tak van sport een bedreiging vormt voor de bestaande restaurants? Dat geloof ik niet. Het wordt eerder een concurrent voor de supermarkten. Het geeft ons als ‘gevestigde orde’ alleen wel stof tot nadenken. Als mensen thuis écht lekker kunnen eten voor een lage prijs, dan moet úit eten gaan veel meerwaarde bieden. Wij moeten zorgen voor een mooi interieur, beleving en een hoog servicelevel. Daarmee worden de charismatische barman en vriendelijke kelner met zijn grap en grol in ónze tak nóg belangrijker.
Op de hoogte blijven? Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief!