Influencers zijn er in allerlei soorten en maten. Als u een horecazaak heeft in een beetje populair gebied, bent u vast bekend met hun zogeheten template-mails: volgende week is zij (of hij) heel toevallig in uw buurt. Van alle horecazaken die ze kon kiezen, heeft ze na veel wikken en wegen uw bedrijf geselecteerd om te benaderen. Ze zou zo ontzettend graag over uw bijzondere locatie willen schrijven. Het enige wat u hoeft te doen is uw suite in het drukste weekend van het jaar 2 nachten kosteloos beschikbaar stellen óf een driegangenmenu serveren aan haar en 3 vriendinnen, inclusief ongelimiteerde drankjes. In ruil daarvoor krijgt u ongekende online exposure, wat u normaal heel veel geld zou kosten.
Door: Nicolas Fissendjidis
Succes trekt gelukszoekers aan. Nu een handvol bloggers, youtubers en instagrammers daadwerkelijk invloed uitoefent op een doelgroep en daarvoor riant wordt vergoed, denkt een nieuwe generatie ook kans te maken op zo’n pot met goud. Het wordt voor horecaondernemers daardoor wel steeds lastiger om het kaf van het koren te scheiden. Hopelijk kunt u daarom wat met de volgende algemene richtlijnen.
Als u een e-mail ontvangt van iemand die zichzelf influencer noemt, kan die meteen de prullenbak in. Dat is dan een beginner, die 1,5 man en een paardenkop als volger heeft. De influencer die het volgende level heeft bereikt, strooit met cijfers. Laat u zich daarbij echter niet foppen: tegenwoordig kan iemand met behulp van een Instagram-bot binnen enkele weken duizenden volgers opbouwen. Of die dan ook allemaal bots zijn of echte mensen die ooit in uw zaak zullen komen? U zult het antwoord wel raden. Dan zult u er toch wat dieper in moeten duiken. Hoeveel reacties krijgt elke post? En zijn die van normale medemensen, van bots (jazeker, die kunnen geautomatiseerde reacties plaatsen) of van andere gelukszoekende influencers? En gaat het om een blog, dan kunt u bijvoorbeeld kijken of de posts goed scoren in de zoekmachines en op andere websites worden genoemd.
Bent u er hierna van overtuigd dat deze persoon toch in meer of mindere mate serieuze invloed kan gaan hebben op uw doelgroep, dan volgt de laatste test. Ziet deze influencer het namelijk wel als een zakelijke transactie? In essentie biedt ze immers een zakelijke deal met gesloten portemonnee aan: ze hoeft niet te betalen, maar biedt in ruil daarvoor iets anders waardevols aan, exposure. Als ze echter gaat steigeren als u een aantal afspraken zwart-op-wit wilt vastleggen, is dat een teken aan de wand.
De echte influencers kunnen uw zaak absoluut maken en hebben soms zelfs veel meer waarde dan de traditionele kanalen. Het is dus bovenal de kunst om een goed deurbeleid te hanteren en alle gelukszoekers die via de vipingang proberen binnen te komen, vriendelijk te verzoeken achteraan aan te sluiten en een kaartje te kopen.