Hoe motiveer je horecapersoneel? 'Vraag waar je kunt helpen'

Personeel motiveren in de horeca

Hoe motiveer je horecapersoneel? 'Vraag waar je kunt helpen'

Gedreven medewerkers werken harder, zijn scherper en meer attent. Motivatie als de sleutel tot het succes van je horecazaak? Absoluut, zeker in 2024! Maar hoe krijg je jouw team zover? Houd het simpel en maak het leuk. Motivatie draait om voorbeeldgedrag.

Tekst: Milo Berlijn van TrainMark

Het seizoen mag dan voorbij zijn, maar de feestdagen staan voor de deur en het team staat in de hoogste versnelling. En waar is de eigenaar? Die sluit zich soms af van de drukte, checkt rustig wat bonnetjes of pleegt een belletje — vaak nog zichtbaar voor het bedienend personeel dat ondertussen alle zeilen bijzet.

Ik maak het in mijn trainingspraktijk geregeld mee. Doodzonde. Kun je je medewerkers een hart onder de riem steken en hun loyaliteit bevorderen, dan laat je het zo liggen. Niet dat je meteen de leiding moet nemen of zelf met een dienblad moet gaan zwaaien. Laat medewerkers vooral hun werk doen. Maar vraag waar je ze kunt helpen. Laat weten dat je er voor ze bent, geef op het juiste moment een aai over de bol en drink een biertje met ze na afloop.

'Wees iemand die overzicht, horeca- en levenservaring koppelt aan persoonlijke aandacht'

Jonge vent

Het motiveren van medewerkers ligt heel erg in het verzilveren van zulke momenten; dat je kunt laten zien dat je niet de ‘baas’ bent, maar iemand die overzicht, horeca- en levenservaring koppelt aan persoonlijke aandacht, en daarmee respect inboezemt. Ooit zat ik als jonge kok uit te puffen van een avond lang indoor barbecueën, toen mijn toenmalige werkgever langskwam, bij me ging zitten en aan mij vroeg hoe het thuis was. Stomme verbazing. Ik was al blij geweest, als hij geïnformeerd had naar mijn werkdag, maar hij boorde nog iets dieper. Ik was zwaar onder de indruk.

Voor de juiste redenen

Ik weiger te geloven dat de jonge generaties niet meer zo happig zijn om te werken in het relatief zware horecavak. Dat willen ze best: voor de juiste redenen. Niet alleen vanwege het verdienen van geld, maar ook omdat het leuk is. En leuk is niet alleen gezellig, maar met name: terug naar de basis.

Ik ben een groot voorbeeld van het duidelijk afbakenen van taken. Medewerkers willen weten waar ze aan toe zijn. Geef ze die duidelijkheid. Dompel ze onder in het gave vak dat de horeca is en leer ze de technieken. Maak ze bekend met de wijnen op de kaart. Je kunt dat doen door ze een boek te laten lezen, maar effectiever is het om zelf je kennis over te dragen. Motivatie heeft alles te maken met voorbeeldgedrag. Niets is inspirerender dan een eigenaar of manager die kennis van zaken koppelt aan een menselijk oog. Uiteindelijk moet je je medewerkers behandelen zoals je wilt dat je gasten behandeld worden. Daar geloof ik heilig in.

Artikel delen