Vincent van Dijk is trendforecaster op het gebied van hospitality en food. Daarnaast is hij partner van marketingbureau HBMEO en columnist van Entree Magazine. Zijn nieuwste column gaat over de kracht van kunst voor de horeca: de horeca is een belangrijke publiekstrekker in musea, maar cultureel entertainment in de horeca is ook voor gasten een prima excuus om hun huis te ontvluchten.
Zowel de horeca als de cultuursector hebben afgelopen tijd een flinke dreun gehad en dat schept toch een band. Door samen te werken kunnen ze beide nieuwe doelgroepen aantrekken en eindelijk weer eens geld verdienen!
Een trend die we al jaren kennen uit New York en Londen is gallery-hoppen. De anders zo treurig lege kunstgaleries staan ’s avonds opeens vol jonge mensen, die onder het genot van een glas bubbels kunst bekijken en zelfs kopen. Ook Museumnacht is natuurlijk een goed voorbeeld van hoe je nieuw publiek bereikt. Jongere mensen staan best open voor kunst en cultuur, mits het op de juiste manier wordt geserveerd. In plaats van rondlopen in een statisch museum met verstofte schilderijen, kijken ze liever naar spectaculaire lichtinstallaties en instagrammable kunstwerken. Maar wél met een cocktail in de hand. Waar een museumrestaurant vroeger een plek was voor een kop koffie en tosti, wordt de horeca in musea een steeds belangrijker publiekstrekker.
‘Met kunst geef je gasten een extra reden om bij je binnen te stappen’
Mensen kunnen ook hun cultuurfix halen in de horeca. Steeds meer hotels ontdekken dat hun publieke ruimten perfecte plekken zijn voor een kunstgalerie. Sommige hotels veranderen zelfs in een heus museum en maken van kunst hun fundament. Denk aan de 21c Museum Hotels, een combinatie van kunstmuseum en boetiekhotelketen, die je tegenkomt in verschillende buitenlandse steden. Met duizenden kunstwerken door het hele hotel geven ze mensen een extra reden om binnen te wippen. In Nederland kennen we ze trouwens ook, de art-hotels. Al lijken ze eerder een marketingtool om kamers te verkopen dan dat de hotels nou echt kunst ademen. Maar alles beter dan een schilderij van cliché-rozen of een foto van een gekleurde fiets bij een Amsterdamse gracht. Want juist het persoonlijke van kunst draagt veel bij aan het interieur en imago van een hotel(kamer).
Wil je dit een niveau hoger tillen, dan moet je eigenlijk samenwerken met een curator die programmeert en probeert, die grenzen opzoekt. Dat is een vak. Als een in-house curator iets te veel van het goede is, werk dan samen met musea en/of een galerie in de buurt of nodig af en toe een artist in residence uit. En niet alleen hotels, maar ook restaurants en bars ontdekken de kracht van kunst. Met een programmering van verschillende kunstenaars trek je steeds weer een nieuw publiek. Denk aan een spoken word performance, een tijdelijke fototentoonstelling, een muziekoptreden van aanstormend talent. Kunst biedt de horeca een geweldige manier om mensen te trekken. Met een dosis cultureel entertainment geef je gasten immers een prima excuus om hun huis te ontvluchten.
Deze column staat in Entree Magazine. Lees deze hier digitaal!