Huisdieren met verlatingsangst: sinds deze coronatijd neemt het aantal toe. En dat is niet zo gek. Veel honden en poezen zijn zo gewend dat hun baasje de hele dag in de buurt is, dat sommige nu totaal crazy raken als ze eventjes alleen worden gelaten.
Voor hun baasjes, die het misschien sowieso een hele stap vinden om hun veilige huis te verlaten, is dit steeds vaker een reden of excuus om lekker thuis te blijven in plaats van eens een nachtje in een hotel te slapen of uit eten te gaan. Horecaondernemers zien dit ook en steeds meer hotels, bars en restaurants heten daarom nu ook de trouwe viervoeters welkom. Slim, want het aantal mensen met huisdieren is de afgelopen maanden enorm gestegen; een hond of kat bleek een welkome oplossing voor groeiende eenzaamheid.
Honden in restaurants toestaan is overigens niet nieuw. In alle zaken van Ron Blaauw en in alle Loetjes zijn honden al veel langer welkom. Logisch dat deze zaken, bij het online zoeken naar ‘hondvriendelijke’ restaurants, dan ook bovenaan staan. Gastvrije restaurants zorgen voor een bakje water en een ligkussen voor de hond. Zo laat je zien dat al je gasten je lief zijn en vaak komen ze dan met de complete familie terug. Sommige restaurants gaan nog een stapje verder en bieden zelfs een menukaart
voor honden. Heel slim! Je creëert een geweldige ervaring en verdient zelf ook nog wat.
Je kunt nóg verder gaan. In het Engelse restaurant Chiens et Café kunnen honden onder meer een vleespastei en een alcoholvrij biertje bestellen ... Ze mogen zelfs hun baasje meebrengen, volgens de reclame van dit etablissement. En dan hadden we natuurlijk nog de hype van Japanse kattencafés, bedoeld voor mensen die graag poezen aaien, maar ze zelf niet hebben. En in Parijs bestaat hondencafé Le Waf, waar verschillende honden circuleren die je niet alleen kunt aaien, maar ook adopteren.
Ook steeds meer hotels en hotelketens laten weten dat ze pet friendly zijn. Sluw, want door te laten zien dat een huisdier welkom is kom je extra gastvrij over op het baasje. Vroeger waren hotels daar wat voorzichtig in omdat andere gasten dit niet zo hygiënisch zouden kunnen vinden. Nu speelt dat minder; het extra goed schoonmaken van de kamers is sowieso topprioriteit en bovendien kun je gewoon extra geld in rekening brengen voor het verblijf van een huisdier, waardoor het ook nog eens lucratief kan zijn.
Het brengt ondernemers in ieder geval op ideeën. DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station biedt bijvoorbeeld roomservice met een speciaal honden- en kattenmenu en ook op het dakterras en in het restaurant kan à la carte worden besteld voor Poekie of Zwabber. De gast krijgt verder een mand, voerbakje, krabpaal en speeltje voor zijn harige vriendje. Voor de poes staat zelfs een kattenbak klaar …
Het is de perfecte marketingtool, want gasten met hun huisdier leveren veel leuke plaatjes en likes op. En dat zorgt weer voor extra boekingen!
Vincent van Dijk is trend-forecaster op het gebied van hospitality & food. Daarnaast is hij partner van marketingbureau HBMEO.