De combinatie van een goed product met een betrouwbare herkomst is anno 2019 een succesformule.
Tekst Iris Kranenburg
Natuurlijk, producten moeten van goede kwaliteit zijn en in de smaak vallen. Maar hun herkomst speelt tegenwoordig steeds vaker een rol bij de gastwaardering. Weten wat je schenkt en serveert is basiskennis in een tijd van kritische consumenten die het leven vieren, maar wel op een verantwoorde manier. Wat in 1988 aarzelend begon met de introductie van Max Havelaarkoffie, is niet voor niets inmiddels uitgegroeid tot mainstream in de branche. De helft van de consumenten is dan ook bereid om meer te betalen voor koffie waarvoor boeren een eerlijke prijs krijgen. Maar het proces van maatschappelijke bewustwording in de koffiewereld gaat nog verder. Zo is er zelfs ‘levensveranderende koffie’ beschikbaar. Gebrand in de bajes, onder andere in het Justitieel Complex Zaanstad, door gemotiveerde gedetineerden. Het biedt hen de kans een echt ambacht te leren met het oog op een succesvolle terugkeer in de maatschappij.
Ik wil maar zeggen, deze ontwikkeling is nog niet op haar eind. Dus: weet wat u schenkt en serveert én breng dit over op uw gasten. Het artikel over ‘zuivere koffie’ op pagina 32 geeft 4 tips waar u op kunt letten bij de inkoop van duurzame koffie. Het stuk past naadloos in de koffie- en theespecial van deze editie. Een belangrijk onderwerp voor horecaondernemers, want in ons land gaan er per dag maar liefst zo’n 30 miljoen kopjes koffie door. Daarmee drinken Nederlanders de meeste koffie ter wereld.
Koffie is dus hot. Maar thee óók! Toch lijkt de horeca deze ‘winstpakker’ nog vaak te negeren. Zonde. In het artikel op pagina 20 leest u waarom en hoe u deze drank zou moeten omarmen. En ook hier geldt: de combinatie van een goed product met een betrouwbare herkomst is de succesformule.