Steeds meer horecapersoneel Engelstalig: 'Sorry can you speak English?'

Terras in Den Bosch

Steeds meer horecapersoneel Engelstalig: 'Sorry can you speak English?'

Dit horen we steeds vaker om ons heen en niet alleen bij restaurants of exclusieve boetieks. Ook bij drogisten en supermarkten is de opmars van de Engelse taal onmiskenbaar. Uiteraard is deze trend al langer onderweg, maar waar dit voor de coronapandemie toch vooral een grootstedelijk fenomeen was, ziet horecaondernemer Raul Lansink nu dat de verengelsing vanuit Amsterdam zich als een inktvlek verspreidt naar andere steden.

 

Tekst: Raul Lansink
Foto: Pim Ras

 

Voorheen was ik werkzaam in de consultancy en was Engels altijd al de voertaal in schrift. Naarmate er meer Engelstalige collega’s en klanten zich aandienden, veranderde de voertaal ook op de werkvloer. Er hoeft immers maar een niet-Nederlander zich in een groep te mengen en je ziet de taal omslaan. Dit is overigens wel een typisch Nederlands verschijnsel, we tonen immers graag onze kosmopolitische inslag.

Voorkeur voor Nederlands

Deze openheid heeft kennelijk wel zijn grenzen, want eenmaal in privésferen geven we er doorgaans de voorkeur aan om in het Nederlands te blijven praten. Vandaar het ongemak of zelfs ongenoegen als wij op onbewaakte momenten in de buurtsuper of de fietsenmaker geconfronteerd worden met bovenstaande vraag. Dat ongemak treft ook de boomer die lekker wil genieten in mijn restaurant en de kaart uitgelegd krijgt in het Engels.

Begripvol en genuanceerd

Wereldburger of niet, we zullen moeten wennen aan deze nieuwe realiteit. Waar voorheen het Engels keurig opgesloten zat in corporate kringen, luxury retail en hotels, is het nu overal. Restaurants die voorheen vasthielden aan Hollands personeel, leggen zich noodgedwongen neer bij deze realiteit. En dat is niet altijd even makkelijk als je als manager de Engelse taal niet echt goed beheerst.

'We zullen moeten wennen aan deze nieuwe realiteit'
Taligheid is ook het vermogen om je begripvol en genuanceerd uit te drukken, iets wat in deze tijd, met het belang van inlevingsvermogen en niet-autoritair gedrag, extreem belangrijk is. En daar komt ook nog de cultuurcomponent bij, waarbij je rekening hebt te houden met diverse verwachtingspatronen en omgangsvormen die cultureel bepaald zijn.
Vergis je niet, onder de vernislaag van eenstemmige kosmopolitische identiteit gaan grote cultuurverschillen schuil, ook onder Gen Z. Al met al een uitdaging in een branche waar HR toch al een ondergeschoven kindje was.

Toekomstvoorspelling

En mocht je denken dat dit weer overwaait, vergeet het. De instroom in de branche zal vooral uit het buitenland moeten komen omdat Nederlanders, buiten het tijdelijke studentenbaantje, dit werk niet meer willen doen. Tegelijk zien we Nederland transformeren door de voortdurende stroom aan arbeidsmigranten, kenniswerkers en expats die het hier kennelijk zo naar hun zin hebben, dat ze niet meer weggaan. Maar aanpassen in de zin van assimileren, doen ze evenmin. Ik durf de voorspelling aan dat Amsterdam over twintig jaar grotendeels Engelstalig is in het publieke verkeer, vergelijkbaar met Singapore.

Over Raul Lansink

Portret-Raul-Lansink

Raul Lansink is eigenaar van Peruvian fine dining-restaurant NAZKA in Amsterdam. Voordat Raul een aantal jaren terug de overstap maakte naar hospitality, was hij actief in reclame en consultancy en was hij oprichter van digital agency Favela Fabric.

 

 

 

Artikel delen