Trendforecaster en marketeer Vincent van Dijk struint de hele wereld af, op zoek naar hotspots waar je als horecaprofessional absoluut moet zijn geweest. Elke maand verschijnt deze rubriek. Dit keer was hij in het gloednieuwe The Hoxton Charlottenburg in Berlijn.
Als je een goed concept onder de kopieermachine legt, dan is er altijd de grote angst dat de ziel verdwijnt. Dat is gelukkig niet het geval bij The Hoxton. Dit hotel ontstond in 2006 in het überhippe Shoreditch in Londen en bleek al snel een oorverdovend succes. Een lobby vol leuke, interessante mensen en fashionable feestjes, een hotel zoals een hotel is bedoeld.
Al snel openden meer Hoxtons, om de hoek in Holborn, in Williamsburg en Amsterdam. In 2011 ging Ennismore, het creatieve bedrijf achter The Hoxton, een joint venture aan met Accor en werden er in nog hoger tempo vestigingen geopend. Afgelopen jaar Barcelona (met een indrukwekkende rooftop), onlangs Brussel, binnenkort een tweede hotel in Amsterdam en nu dus Berlijn in Charlottenburg, de wijk achter de Ku’damm. 234 Kamers, een tea house/cocktailbar en een restaurant.
Hoxton is altijd hot. De mensen, de gasten, het interieur. De kleuren, het materiaalgebruik, de details, alles is met zorg uitgekozen en klopt. Rough nouveau, noemt het in-house designbureau het design van het Berlijnse broertje. Art deco meets brutalism, verwijzend naar de chique buurt waarin het hotel ligt en het ruwe karakter van Berlijn. Met decoraties in Bauhausstijl.
Het lukt telkens opvallend goed om zelfs in de nieuwgebouwde hotels, de Hoxton-look & feel door te voeren, zonder dat je een ketengevoel bekruipt. Twee ogenschijnlijk kleine, maar voor mij belangrijke onderdelen zijn gelukkig meegenomen in de grote expansie, ook hier in Charlottenburg. De muziek die klinkt uit een moderne vintage radio als je de hotelkamer binnenkomt en je meteen een gevoel van thuiskomen geeft. En het ontbijttasje dat je aan je kamerdeur kunt hangen als je geen zin hebt om uitgebreid te ontbijten of je kamer in alle vroegte te verlaten.
The Hoxton is een prachtig voorbeeld van een nieuwe generatie ketenhotels, waarbij het gevoel van een independent hotel leading is en geen zichtbare concessies worden gedaan. Zo heeft The Hoxton het eigen boekingssysteem gehouden en is het niet overgestapt op de boekingmachinerie van Accor. Verder blijven het concept van The Apartment meeting space, de centrale rol van de bar en de smaakvolle styling ferm overeind. Er is veel ruimte voor creativiteit en individualiteit voor de verschillende hotels, terwijl er zeker een standaard is.
Een ander belangrijk ingrediënt is de liefde voor de buurt. Telkens kiest het hotel voor een eigenzinnige buurt en krijgt het direct Anschluss door met de juiste lokale merken en partners te werken en vernieuwend te blijven met de f&b-invulling. Zoals in Berlijn met het Noord-Indiase restaurant House of Tandoor.