De marges in de horeca staan enorm onder druk. We werken keihard, maar er blijft vrij weinig over. In de goede tijd had je 10 tot 15% rendement, nu 4 of 5% als je erg je best doet. Dat doet pijn. Toch zijn er kansen voor kleine ondernemers, maar dan moet je wel out-of-the-box gaan denken.
Samen sta je sterker
En er ligt nóg een grote kans: gezamenlijke inkoop. In de horeca denken we nog te vaak ouderwets. Ondernemers zijn bang om de concurrentie in de kaart te spelen. Maar waarom? Grote horecagroepen boeken betere marges omdat ze inkoopkracht hebben. Ze draaien volume en bedingen daardoor betere prijzen bij leveranciers. Kleinere ondernemers kunnen dat ook, door samen te werken.
Voor de Nederlandse horeca is het belangrijk dat kleine ondernemers blijven bestaan en niet worden opgeslokt door grote horecagroepen. Dat klinkt misschien gek, als mede-eigenaar van 3WO horecagroep, maar als eenpitters verdwijnen, verliest de horeca zijn karakter, eigenzinnigheid en ziel.
'Krachten bundelen scheelt kosten, is duurzamer en stimuleert lokale economie'