Nee, ik heb het over de eerste gasten. De eersten die nu (of afgelopen weken) al een overnachting hebben geboekt. Het zijn deze gasten die op de troepen vooruitlopen. En zij zijn belangrijker dan je denkt! Veel belangrijker zelfs. Tuurlijk ben je blij met de eerste omzet en dat je kunt toetsen of de 35 keer herschreven protocollen ook echt werkbaar zijn. Je hebt bovendien het nieuwe to go-concept ook tot in den treure kunnen checken. Jouw nieuwe businessmodel is klaar voor de toekomst. We zijn weer aan het werk! En dat allemaal dankzij deze vroege vogels. Fantastisch!
Maar waarom zijn deze gasten nu scout? Wat is hun rol? Wat komen ze doen? Misschien moeten we ze verkenners noemen. Zij zijn de vooruitgeschoven pionnen die voor hun familie/vrienden komen checken of het allemaal wel een beetje Covid Fit is. Soort van Basic Fit, maar dan anders. Onderzoek heeft uitgewezen dat niet de gehele bevolking staat te trappelen om vanaf 1 juni massaal de horeca te gaan bezoeken. Een zeker percentage (ik las onlangs 43%) kijkt de kat uit de boom. Ze wachten. Zeventien procent is in dubio, ze weten het niet… en 40% staat te trappelen. Die willen, hebben hun tafeltje voor de eerste week van juni al meteen gereserveerd, zijn afgelopen weken al in het hotel geweest.
Verkenners dus. Zo hoorde ik afgelopen week twee dames in een hotel tegen de GM zeggen: “We gaan direct onze vrienden in Nijmegen bellen, dat ze maar snel hierheen moeten komen”. “Hier is alles veilig, is het schoon en geven jullie de sterke indruk een combinatie gemaakt te hebben tussen oprechte gastvrijheid en de vereiste hygiëne maatregelen”. “We bellen niet alleen met onze vrienden, we zetten het ook wel even op Facebook!”
*Koester deze gasten. Zij zijn de verkenners & tipgevers.
*Stel after-triage vragen bij vertrek. Over hun verblijf, wat je nog kan leren, wat er nog beter kan. En vooral… wat maakte het dat ze zich zo veilig voelde? Waanzinnig belangrijke informatie!
*Leg ze in de watten, bedank ze en vraag wie zij hebben gebeld! Kun je voor hun vrienden een kleine attentie op de kamer leggen.
A loud shout out to the scout!
Maarten Wessels kent de horecawereld goed. Al twaalf jaar heeft hij zijn eigen trainingsbureau, Wessels Trainingen, en treedt hij regelmatig op als dagvoorzitter en gastspreker. Daarnaast is hij columnist en voormalig hoofdredacteur bij Entree Magazine.