Terugkijken op een roerig jaar: 'De bierwereld blijft in beweging'

Terugkijken op een roerig jaar: 'De bierwereld blijft in beweging'

De biersector kende in 2024 opnieuw uitdagende tijden, maar ook inspirerende initiatieven. Van innovatieve bier-spijscombinaties tot groei in alcoholvrij speciaalbier en historische mijlpalen: het jaar weerspiegelt veerkracht, creativiteit en de blijvende veelzijdigheid van de Nederlandse biercultuur.

 

Tekst: Gerard Molenaar

 

Dit jaar stond de bierwereld (alweer) voor flinke uitdagingen, van verhoogde accijnzen tot stijgende kosten die ook in de horeca voelbaar zijn. Voor veel brouwerijen zijn het zware tijden, maar ondanks deze tegenwind zijn er ook lichtpuntjes. Terwijl de sector zich door lastige maanden heen sloeg, met nog een aantal brouwerijsluitingen in het laatste kwartaal, hebben we ook prachtige initiatieven gezien die de veelzijdigheid van de Nederlandse biercultuur in de schijnwerpers zetten.
'Meer horecazaken omarmen bier als volwaardige partners in hun menu's'

Eetervaring verrijken

De herfst van 2024 stond in het teken van bier en eten, met de Beer & Food Battle van Euro-Toques Nederland en het CRAFT Culinair event. Steeds meer horecazaken omarmen bier als volwaardige partner in hun menu’s, met zorgvuldig uitgekozen bierspijscombinaties die de eetervaring verrijken. Het is mooi om te zien hoe zowel chefs als gasten deze trend omarmen. Van een zacht fruitig blond bier bij een visschotel tot een stevige dubbel bij een herfstig stoofgerecht – de mogelijkheden zijn eindeloos. Het zorgt voor nieuwe manieren om gasten kennis te laten maken met de veelzijdigheid van bier.

Steeds bewuster

Het 140-jarig bestaan van de Tilburgse trappistenbrouwerij Koningshoeven (La Trappe) is een mijlpaal die dit jaar extra glans gaf. Trappistenbieren vertegenwoordigen een unieke traditie. Het jubileum toont de kracht van traditionele bieren in een tijd waarin veel draait om verandering. Ook de trappistenbrouwerij heeft ooit moeilijke tijden overleefd. Dit jaar bestaat de Gulpener Brouwerij tweehonderd jaar. Het is mooi als brouwerijen al zo lang een bijdrage leveren aan de biercultuur.

Een andere positieve ontwikkeling is de enorme groei van alcoholvrij speciaalbier. Waar dit segment ooit argwanend werd bekeken, is het inmiddels stevig verankerd in de markt. Consumenten zijn steeds bewuster bezig met gezondheid en levensstijl, en alcoholvrij bier sluit daar perfect op aan, is steeds meer gevallen  zonder – en dat is het positieve – in te leveren op smaak. Innovatieve brouwers bewijzen dat steeds weer. Voor brouwers is het een kans om ook deze markt te verkennen en te vernieuwen – een welkom lichtpuntje in een tijd waarin veel ontwikkelingen onder druk staan.

'Laten we het glas heffen op de brouwers en vele horecazaken'

Uitdagingen en veerkracht

Het jaar 2024 kende veel uitdagingen, maar liet ook zien dat de bierwereld in beweging blijft, met een veerkracht die bewondering verdient. Laten we vooral vooruitkijken naar 2025, het glas heffen op de brouwers en op de vele horecazaken die, ondanks de hobbels, hun passie voor bier blijven delen met hun gasten.

GERARD MOLENAAR

Gerard is bier sommelier, schrijft voor Entree over bier en verzorgt maandelijks deze rubriek. Hij is ook betrokken bij de verkiezing Huisbier van het Jaar.

Columnfoto Gerard Molenaar-Fotograaf-Pim-Ras

Artikel delen