Vincent van Dijk over adult only: 'Steeds meer kind-onvriendelijke horeca'

Vincent van Dijk
Tags: column

Vincent van Dijk over adult only: 'Steeds meer kind-onvriendelijke horeca'

Trendforecaster Vincent van Dijk ziet adult only-hotels en -resorts uit de taboesfeer verdwijnen en ook de eerste restaurants volgen inmiddels deze trend. Steeds meer hotels (en horeca) richten zich op specifieke doelgroepen en dat zorgt volgens hem voor een toename van kindonvriendelijke horeca.

Tekst: Vincent van Dijk
Foto: Pim Ras

Je ziet het steeds vaker staan op boekingssites: adults only-hotels. De term werd vroeger geassocieerd met websites en films die niet geschikt waren voor kinderen, maar wordt tegenwoordig gebruikt om mensen tot zestien of achttien jaar buiten de deur te houden. Ook bij resorts, restaurants, groepsreizen en campings zien we deze doelgroepsaanduiding steeds vaker. Er zijn zelfs restaurants die een minimumleeftijd van dertig jaar hanteren en er zijn ook steeds meer restaurants die gezinnen met kinderen tot een bepaalde tijd toelaten of kindvrije zones inrichten.

'In de omschrijving van adult only-horeca staat het toverwoord rust centraal'

Rust

In elke omschrijving van adult only-horeca staat het toverwoord rust centraal, een goudomrande marketingbelofte waarmee mensen worden gelokt. Dat het fenomeen rust zo belangrijk is, komt omdat ons leven zo hectisch is geworden. Een overvolle agenda, stress, slaapproblemen... Rust is iets wat je tegenwoordig moet plannen. En als je dan even ontsnapt aan de hectiek van alledag, dan wil je ook de garantie hebben dat deze niet wordt verstoord. Bij de luxe van rust hoort geen gejengel van kinderen en gekrijs van baby’s.

De gast van tegenwoordig gelooft in de maakbaarheid van het leven en wil zoveel mogelijk invloed en controle hebben. Als je van tevoren deze rust kan garanderen, is dat waar mensen meer geld voor overhebben. Wat ook meespeelt is dat mensen tegenwoordig minder van elkaar kunnen hebben. Het lijkt alsof ouders hun kinderen minder vaak corrigeren. Als ouders niet ingrijpen als hun kids overlast geven, wordt dat ervaren als bloedirritant. Net als het ingrijpen bij de opvoeding van andermans grut, overigens.

Marber-Veluwe-Hoenderloo-Roompot
Mini-resort Marber Veluwe in Hoenderloo (adults only)

Specifieke doelgroepen

Niet alleen de gast is veranderd, ook de hotels hebben een metamorfose ondergaan. Vroeger waren hotels voor iedereen. Van zakenman tot familiemens. Nee verkopen was uit den boze, totdat hotels zich meer gingen richten op specifieke doelgroepen. De millennial, de gay reiziger, de digital nomad, de solo en silver travelers. Met een concept, inrichting, amenities en programmering die naadloos aansluit bij de doelgroep.

De adult only-hotels richten zich vooral op een sterk groeiende groep oudere reizigers, van wie de kinderen al uit huis zijn, maar ook op kinderloze koppels. Of juist op mensen die wel kinderen hebben, maar deze onderbrengen, zodat ze even rust aan hun hoofd en tijd voor elkaar hebben.

Hotel De Sterrenberg
Hotel De Sterrenberg in Otterlo (adults only)

Felle discussies

Natuurlijk leidt de trend van adult only tot ferme discussies. Is het niet enorm discriminerend om mensen te weigeren, ook al zijn ze dan misschien wat kleiner uitgevallen? Een paar jaar gelden werden de horecazaken die hiermee naar buiten traden weggezet als kinderhaters en zwart gemaakt op sociale media. Nu zien we dat het uit de taboesfeer verdwijnt. Luxe hotels met dure meubels en kwaliteitsrestaurants met kostbare borden en glazen zijn niet gemaakt op rondrennende en ravottende kinderen en durven dat nu vaker uit te spreken. Bovendien ligt de gemiddelde besteding van oudere gasten een stuk hoger, wat de keuze voor adult only nog aantrekkelijker maakt. 

'De gemiddelde besteding van oudere gasten ligt een stuk hoger, wat de keuze voor adult only nog aantrekkelijker maakt'
Er schuilt echter wel een gevaar als je je richt op één specifieke doelgroep. Een homogeen gezelschap wordt al snel saai en stijf, dus is dodelijk voor de sfeer. En een ander nadeel is dat wanneer kinderen niet leren om uit eten of naar een hotel te gaan, de kans misschien kleiner is dat ze dat later zelf gaan doen. En dat zou natuurlijk erg jammer zijn voor onze branche.

Vincent van Dijk

Vincent van Dijk is trendforecaster op het gebied van hospitality en food. Daarnaast is hij partner van marketingbureau HBMEO en columnist van Entree Magazine.

Artikel delen