Vincent van Dijk: 'Hotels staan tegenwoordig voor kwaliteit, stijl en hoog niveau'

Vincent van Dijk

Vincent van Dijk: 'Hotels staan tegenwoordig voor kwaliteit, stijl en hoog niveau'

Trendforecaster Vincent van Dijk ziet het woord 'hotel' een andere betekenis krijgen. Vroeger stond de toevoeging van het woord 'hotel' voor snel, efficiënt en massa. Denk aan plakkerige 'hotelcake'. Maar de tijden zijn veranderd: luxe merken willen samenwerken met hotels én openen eigen hotels. Ook willen mensen tegenwoordig niets liever dan van hun eigen slaap- en badkamer een luxe hotelkamer maken of zelfs wonen in een hotel. Een hotel staat nu voor kwaliteit, stijl en hoog niveau. Het hotel als lifestyle. 

Vroeger was de toevoeging ‘hotel’ niet per definitie positief. De toevoeging hotel stond voor snel, efficiënt en massa. Denk aan de plakkerige ‘hotelcake’ die handig aangesneden kan worden tijdens begrafenissen en andere feestelijkheden. Of de term ‘hotelzilver’, een legering van nikkel en messing die totaal geen zilver bevat, maar blijft glimmen ondanks de vele wasbeurten.

Samenwerkingen en alleswinkels in hotels

Dat is inmiddels helemaal veranderd. Luxemerken willen tegenwoordig niets liever dan samenwerken met hotels, omdat een merk goed tot zijn recht komt in een omgeving van internationale service en stijl. Hotels zijn ook een geschikte plek om veel mensen kennis te laten maken met een merk. De L’Europe Amsterdam introduceerde onlangs ’t Huys, een speciale vleugel in het hotel waar partners - waaronder een parfummerk, kunsthandelaar en fashion-event - hun producten laten zien in een omgeving vol schoonheid, design en gastvrijheid. Er is ook een conceptstore, waar je gecureerde producten kunt kopen. Die zien we steeds vaker in hotels. Een alleswinkel vol design, fashion, kunst, servies en boeken.

Een totale merkbeleving

Als je als merk écht een totale merkbeleving wilt creëren dan begin je een eigen hotel. IKEA deed dit al in 1964, en afgelopen jaren openden luxemerken Armani, Versace en Bulgari eigen hotels. Het chique fitnessmerk Equinox begon een hotel in New York, evenals als het luxe meubelmerk RH. ELLE Magazine heeft nu naast Maison ELLE in Parijs ook een vestiging in Amsterdam. Waar kun je beter de ziel van een merk laten zien dan in een luxe hotelomgeving waar alle zintuigen worden geprikkeld?

*Tekst gaat verder onder foto's.

Equinox-RH-Guesthouse_new_york
Links: Equinox Hotel in New York. Rechts: RH Guesthouse in New York

Hotelproducten met hotelkwaliteit

‘Hotel’ is een kwaliteitskeurmerk geworden. Neem het linnenmerk van de Hema, Hotel, dat ‘hotelkwaliteit’ handdoeken, kussens en beddengoed verkoopt. Mensen willen tegenwoordig niets liever dan van hun eigen slaap- en badkamer een luxe hotelkamer maken. Clean, opgeruimd, compleet met headboard, wit linnen, een bedsprei, zorgvuldig gestylede stapel handdoeken en de juiste bedlampjes. Hotels spelen in op deze trend door de producten die zij in het hotel hebben te koop aan te bieden. Van care products, kussens en complete bedden tot badjassen en roomspray.

*Tekst gaat verder onder foto.

Malson-ELLE-AMsterdam
Maison ELLE in Amsterdam

Luxehotels met meerdere doelen

Maar het gaat verder. Steeds meer mensen kiezen ervoor om in een hotel te wonen. Luxehotels spelen hier op in door serviced apartements te verhuren. Als resident kun je gebruikmaken van de spa, roomservice, je bed wordt opgemaakt en je krijgt elke dag schone handdoeken. Om het af te maken: huisdieren gaan tijdens je vakantie naar een huisdierenhotel en als je moet bevallen kun je terecht in een kraamhotel. En zelfs voor hun begrafenisceremonie kiezen mensen een hotel. Maar dan wel met een goed glas wijn of cocktail- zonder kleffe hotelcake.

Column Vincent van Dijk

Vincent-van-Dijk-1Vincent van Dijk is trendforecaster op het gebied van hospitality en food. Daarnaast is hij partner van marketingbureau HBMEO en columnist van Entree Magazine.

 

Artikel delen