Vincent van Dijk: 'Iets doen voor samenleving wordt belangrijker in horeca'

Maritim Hotel in Amsterdam

Vincent van Dijk: 'Iets doen voor samenleving wordt belangrijker in horeca'

Giving back en doing good zijn termen die die we steeds vaker horen in de horeca, signaleert trendwatcher Vincent van Dijk. Ging het afgelopen jaren over energie, water en plastic, nu wordt het steeds belangrijker om iets te doen voor de maatschappij. En dat gaat iets verder dan een euro doneren bij elke boeking of één keer per jaar afval prikken rond je hotel of restaurant.

Tekst: Vincent van Dijk
Hoofdfoto: Maritim Hotel die inzet op de trend 'doing good' en het atelier Made here, waar de bedrijfskleding wordt gemaakt.

De rol van Gen Z

Het frappante is dat horecazaken zich hier meer en meer op gaan richten, omdat ze inzien dat de Gen Z daar veel waarde aan hecht. En laat dit nou net een groep mensen zijn die moeilijk te bereiken is en bovendien moeilijk is vast te houden. De meeste van deze jongeren willen alleen werken voor bedrijven die iets goed doen voor de wereld.

Druk van buitenaf 

Hotels zien zelf ook steeds vaker in dat het van levensbelang is om goede relaties te hebben met de buurt en zetten hun ruimten, kennis en teams in om projecten te ondersteunen. En als dit niet vanuit de hotels zelf komt, dan moeten ze hierover nadenken door druk van buitenaf. Zo dwingen gemeenten tegenwoordig af dat hotels, voordat ze opengaan, moeten aantonen dat ze wat teruggeven en selecteren bedrijven en reizigers steeds vaker op duurzame hotels.

'Het gaat iets verder dan een euro doneren bij elke boeking of één keer per jaar afval prikken'

Geen nieuw fenomeen 

Iets goeds doen voor de maatschappij is overigens niet een nieuw fenomeen in de horeca. Denk aan het ‘uitgestelde’ kopje koffie in Italië. Het past perfect binnen het vakgebied van gastvrijheid. Een Marriott dat al jaren daklozendiners organiseert en RitzCarlton die al sinds 2008 Giveback Getaways verkoopt om vrijwilligerswerk te ondersteunen. Bij nieuwe ketens als Six Senses maakt ‘giving back’ echt volledig onderdeel uit van het DNA van het hotel.

Zo geven de hotels trainingen aan de buurtgenoten en financieren ze onderwijs- en zorgtrajecten in de directe omgeving. The Hoxton ondersteunt daklozenprogramma’s uit de buurt van de hotels met hun Stay for a stay-campagne. Het is belangrijk dat het meer is dan een marketingtool of publiciteitsstunt, want daar prikt zeker de nieuwe generatie snel doorheen. Er moet een strategie achter zitten waarmee je écht impact kunt maken.

Ander personeelsbeleid 

Hotels en restaurants kunnen ook iets teruggeven aan de maatschappij door een ander personeelsbeleid te voeren. Er zijn tal van voorbeelden, van langdurig werklozen of asielzoekers die opgeleid worden in hospitalitymanagement of gepensioneerden die weer aan de slag gaan achter de receptie, of bij het ontbijt. De mix tussen verschillende generaties en culturen blijkt erg goed te werken, waardoor een hecht team ontstaat en kennis en ervaring worden gedeeld.

Ook is er steeds meer aandacht voor mensen die wat meer begeleiding nodig hebben. Zo heeft het nieuwe Maritim Hotel Amsterdam een programma om mensen met bijvoorbeeld autisme goed te laten functioneren. Zo bouwen ze een stiltekamer, waar iemand zich even kan terugtrekken als er te veel prikkels zijn. En zo maakt de hospitality-branche de wereld elke dag een stukje mooier.

Column Vincent van Dijk - Doing good - Atelier Made Here
Atelier Made Here, waar bedrijfskleding wordt gemaakt
1 - Column Vincent van Dijk - Doing Good - Maritim Hotel 2 - Column Vincent van Dijk - Doing Good - Maritim Hotel

Foto links: Het Maritim Hotel
Foto rechts: General manager Caroline Receveur 

Vincent van Dijk

Vincent van Dijk is trendforecaster op het gebied van hospitality en food. Daarnaast is hij partner van marketingbureau HBMEO en columnist van Entree Magazine.

Vincent-van-dijk-nieuwsbrief-16-augustus

Artikel delen