Vincent van Dijk: 'Is mensen vervangen door machines een bevrijding?'

Vincent van Dijk

Vincent van Dijk: 'Is mensen vervangen door machines een bevrijding?'

Vincent van Dijk is trendforecaster op het gebied van hospitality en food. Daarnaast is hij partner van marketingbureau HBMEO en columnist van Entree Magazine. Zijn nieuwste column gaat over technologische ontwikkelingen.

Mensen vervangen door machines klonk altijd dreigend, maar in deze tijden van personeelstekorten lijkt dat opeens een bevrijding. Hotels kunnen slim op deze technologische ontwikkelingen inspelen.

Robots in de keuken

Je denkt dan meteen aan bezorgrobots, robots achter de receptie en andere clichés uit futuristische films. Maar we zien het steeds vaker gebeuren en ook op plekken waar je dat niet direct verwacht, bijvoorbeeld in de keuken. Waarom zou je niet een robot inzetten voor repetitieve werkzaamheden als hakken, kloppen, het maken van sushi, pannenkoeken, pizza of het mixen van cocktails? In China en Japan gebeurt het al volop en het zal niet lang meer duren of de robots nemen ook de boot naar ons land.

Wat ook uit Azië komt zijn enorme restaurantketens die centrale keukens of fabrieken en robots gebruiken voor dagverse basisingrediënten die in het restaurant alleen nog afgemaakt of in elkaar gezet hoeven te worden. Of opgewarmd in een stoomoven. Ideaal voor hotels die geen kok meer in dienst hoeven te hebben. Zo kun je een grote selectie van smaakvolle en gezonde gerechten aanbieden, in plaats van de hamburger, pizza en pasta. Gerechten die op maat worden gemaakt en passen bij je hotelconcept.

Massages

We zien technologie op meer verrassende plekken in het hotel opduiken. In de spa bijvoorbeeld. Wat dacht je van hyperbare zuurstoftherapie en cryotherapie met extreme kou. Er komen steeds meer apparaten die wetenschappelijk bewezen behandelingen uitvoeren en robots die massages uitvoeren. Met de ogen dicht voel je toch geen verschil.

Metaverse_Vincent van Dijk

Er wordt wel eens geroepen dat de zelfcheck-in bij hotels kil en ongastvrij is, maar dat gaat komende jaren veranderen. Alleen al door de voortschrijdende technologie van gezichtsherkenning. Hoe gastvrij is het als je meteen wordt herkend, begroet wordt door een virtuele host die je vertelt dat je in je favoriete kamer slaapt, waar je lievelingswijn al klaarstaat en je eigen playlist klinkt. De inschatting van het check-in-moment en de persoonlijke info zijn automatisch gegenereerd door slimme koppelingen, dankzij Big Data.

Metaverse

We gaan sowieso steeds vaker zien dat de virtuele en fysieke werkelijkheden in elkaar overlopen. Tijdens het boekingsproces, bijvoorbeeld. Je kan een potentiële gast vast laten rondkijken in het hotel, een memorabele ervaring geven of verleiden tot een upgrade door een andere kamer te laten zien. De chef kan een kijkje in de keuken geven van zijn restaurant.

Ook in de zakelijke markt wordt deze metaverse belangrijk: je kunt hybride meetingrooms creëren, waar fysieke en virtuele deelnemers elkaar kunnen ontmoeten. Een ver-van-mijn-bedshow? We hebben gezien hoe normaal het binnen twee jaar is geworden om online te meeten. Vanwege de klimaatproblematiek is het nog belangrijker om dit rap te ontwikkelen en het is in het belang van hotels om hier een grote rol in te spelen. Want ook aan virtuele kopjes koffie kan veel geld verdiend worden. 

Artikel delen