Hoe zorg je er in deze moeilijke tijd voor dat de grote berg met vaste lasten over zoveel biertjes en kopjes koffie kan worden verdeeld, waardoor die bijdrage zó klein is dat je gast het bijna niet voelt? Het simpele antwoord: door te zorgen dat je huidige gasten meer biertjes en kopjes koffie drinken en vaker terugkomen. En ook dat nieuwe gasten kennismaken met je zaak, dat zij ook lekker veel biertjes en kopjes koffie drinken en het liefst ook nog een paar keer terugkomen. Dan ben je uit de brand!
Investeren
Maar hoe zorg je er dan voor dat gasten dat allemaal gaan doen? Nou ook niet heel moeilijk: door te investeren in fantastische randvoorwaarden voor medewerkers, door te zorgen voor geweldig gastcontact wanneer medewerker en gast elkaar tegenkomen, door je medewerkers daar iedere dag in te trainen en te begeleiden en door een fantastische ‘beleving’ te creëren in je zaak. Maar dat gaat allemaal niet vanzelf, dat kan je niet goed uitbesteden en dat is nooit af. Sterker: vanaf de dag dat je er minder bovenop zit, loopt het direct terug.
Ondernemers die in de Eredivisie spelen, weten dat besparen op alles wat je nodig hebt voor een fantastisch resultaat altijd leidt tot een drama. Het één kan niet zonder het ander. Het is als de kip en het ei. Zorg voor de kip als je eieren wil, zorg voor je medewerkers en je zaak als je blije gasten wil die blijven zitten voor een tweede rondje. En als ze er eenmaal zijn, ga dan niet stilzitten.
Leren beter worden
Eerder dit jaar belde een bekende caféondernemer: ‘Wouter, ik heb een probleem. Vorig jaar draaide we het allerbeste jaar ooit! Er is geen café in Amsterdam waar ze meer bier per vierkante meter verkopen, het staat hier iedere dag vol en toch … Ik schrik soms wakker bij de gedachte dat we het allemaal vanzelfsprekend gaan vinden. Want dat is het nooit. Nooit! Wil jij ze dat alsjeblieft komen uitleggen tijdens onze personeelsdag?’