Wouter Verkerk: waarom zit het ene (winter)terras vol en het andere leeg?

Jaarrond terras Van Heeckeren

Wouter Verkerk: waarom zit het ene (winter)terras vol en het andere leeg?

Horeca-adviseur Wouter Verkerk is columnist van Entree Magazine. Hij is spreker, adviseur en trendwatcher op het gebied van horeca en gastvrijheid. Deze week schrijft hij over het feit dat het ene (winter)terras bomvol zit, en het terras ernaast zo goed als leeg. 

Foto: het volle jaarrond terras bij Van Heeckeren op Ameland

Het is misschien wel de grootste frustratie van iedere succesvolle ondernemer. Collega’s die hun door hard werken vergaarde succes afdoen als ‘gewoon mazzel’, toeval of misschien het ergste: ‘Tja, dat is nou eenmaal een gouden plek, daar lopen mensen gewoon altijd als eerste naar binnen, zoveel doet hij daar niet aan hoor’.
‘Het ene terras zit helemaal vol en op het terras van de zaak daarnaast zit niemand’

Het ene terras vol, de ander leeg

Veel mensen die deze zomer in het buitenland zijn geweest moet het ook zijn opgevallen. Het is namelijk geen Nederlands verschijnsel, je ziet het overal. Het ene terras zit helemaal vol, soms staat er zelfs een rij en op het terras van de zaak daarnaast zit niemand. Evenveel zon, ongeveer dezelfde stoelen, niet eens heel erg ongezellig. En dat is niet alleen toevallig vandaag zo, gisteren was dat ook zo en morgen hoogstwaarschijnlijk ook.

Dé succesfactoren voor een volle zaak

Een volle zaak heeft alles te maken met het talent, de instelling, de werkelijke drijfveren en de overtuiging van de ondernemer. Gasten hebben dat direct in de gaten, ze hebben daar een ingebouwd kompas voor. Immers, bij een hele leuke ondernemer werken natuurlijk ook hele leuke medewerkers, leveren hele leuke leveranciers hun allerbeste spullen, staat heel leuk meubilair en klinkt er hele leuke muziek. Allemaal samengesmeed in een heel leuk concept. Maar dat is het fijne, zo noemt die hele leuke ondernemer dat meestal niet; het is zo ontstaan. En dat klopt.

Een hit kun je niet kopen

De onderneming van de buurman, dat is vaak wel een concept (‘Bent u bekend met ons concept?!’). Bij elkaar gesprokkeld met allemaal ‘gegarandeerd’ succesvolle elementen die niet bij elkaar passen. Allemaal ‘geleend’ uit andere zaken waar het wél werkt. Hier geldt vaak de (horeca)wet, ‘een hit kun je niet kopen’. Gegarandeerd succes bestaat namelijk niet en gunning komt tot stand van hart tot hart. En als je er niet met je hart in zit, loopt het spaak en herkent een (ander) hart je niet.

Nep van echt onderscheiden

Ook al klopt een zaak helemaal op het eerste gezicht, als je inzoomt kan je nep gemakkelijk van echt onderscheiden. Ik moet daarbij vaak denken aan een oude wijsheid: ‘Kwaliteit is dat wat je (ook) doet als niemand kijkt’. Dat zit intrinsiek in je, of niet. En als je inzoomt op details in zo’n lege zaak, dan zie je welke keuzes een ondernemer maakt als niemand kijkt. Als hij inkoopt, onderhandelt, selecteert, beloont of beleid maakt. Dan klopt het meestal nét niet. Dan blijkt hij of zij net iets te vaak te hebben gedacht: ‘Maar dat ziet toch niemand!’ En dat is ook zo. Dat zie je niet, dat voel je! En omdat precies díe ondernemers dat niet voelen, is het logisch dat ze het toeval, geluk of logisch noemen. Dat klopt precies!

Over Wouter Verkerk

Horeca-adviseur Wouter Verkerk is columnist van Entree Magazine. Hij is spreker, adviseur en trendwatcher op het gebied van horeca en gastvrijheid.

Nieuwsbrief_Wouter Verkerk_Portert

Artikel delen