Crisis? Deze horecaformules gaan groeien!
Ja, zelfs in een crisisjaar kun je groeien. Dan moet je wel een goed en perfect doordacht concept hebben natuurlijk. Deze vier Nederlandse franchiseconcepten zijn daarvan mooie voorbeelden en gaan dit jaar uitbreiden.
Tekst: Iris Kranenburg
1. Vegan Junk Food Bar – Amsterdam, Rotterdam, Barcelona
“Go vegan or go home”, zo luidt de slogan van de Vegan Junk Food Bar. Wie binnenkomt in een van de vestigingen in Amsterdam, Rotterdam of Barcelona, treft een ‘arty interior’, zoals oprichter Edwin Streep dat zelf noemt. Muren zijn er bespoten met graffiti en allerlei kreten (‘The future is vegan’, ‘Vegan rocks’ en ‘Where the vegan magic happens’) en in de menukaart lezen we de ene na de andere catchy omschrijving (‘Daddy Mc Chik’n’ en ‘Super Size Shawarmama’).
Culinaire recensenten
Mocht iemand trouwens kiezen voor ‘go home’ in plaats van ‘go vegan’, zal het aan de kwaliteit van de gerechten in elk geval niet gelegen hebben: de burger en kapsalon zijn volgens culinaire recensenten beter dan bij menig reguliere snackbar.
De Vegan Junk Food Bar opende in 2017 de eerste vestiging. Het bedrijf focust komende jaren op grootschalige expansie en is op zoek naar franchisenemers. De (nu nog) mini-keten laat goed zien wat er afgelopen jaren gebeurde in de wereld van vegan. Het segment ging van een geitenwollig en alternatief imago, waarbij vegans zich nogal eens moesten verantwoorden voor hun keuze of overtuiging, naar een food hype, met Instagram als het grote podium voor de nieuwe generatie vegan micro-influencers.
Doorbraak van vegan
Inmiddels staan we aan de vooravond van een doorbraak: vegan als serieuze categorie binnen het foodservice-segment. Grote multinationals brengen goede producten op de markt en ook start-ups pakken hun kans. Vegan als niche, gaat naar de achtergrond. Sterker nog, zelfs de grootste carnivoor zou weleens verrast kunnen worden! Gewoon, omdat vegan lekker is. Net als vis, net als vlees.
2. The Avocado Show – Amsterdam, Brussel, Madrid
Dit beroemde avocado-restaurant is klaar om in hoog tempo de wereld te veroveren. Na locaties van The Avocado Show in Amsterdam, Brussel en Madrid gaat de expansie komende tijd snel: zeventien vestigingen (restaurants en to go’s) in Europese steden staan op de planning.
Ron Simpson en Julien Zaal
Oprichters Ron Simpson en Julien Zaal: “Het is een onvoorstelbaar goed gevoel om te zien hoe ons concept resoneert over de hele wereld. Dat er overal mensen zijn die in onze lievelingssteden ook The Avocado Show willen is een groot compliment.” De twee werken met franchisenemers en adviseren hen over o.a. het interieur, de marketing en gerechten. De eerste locatie opende in 2017 in Amsterdam. o.a. het interieur, de marketing en gerechten.
3. Anne&Max – Twintig locaties door NL
All day-concept Anne&Max werd opgericht in 2005. Eigenaar Wobbe van Zoelen wilde een huiskamer voor de stad waar gasten iedere dag terecht konden voor lichte, gezonde en verse producten. Sinds 2012 is het een franchise-formule en inmiddels zijn er twintig vestigingen. Dit jaar gaan er nog vijf locaties open in o.a. Utrecht, Den Bosch, Rotterdam en voor de vestiging in Den Haag aan de Van Hoytemastraat wordt momenteel gezocht naar een ondernemer.
Inkomsten voor koffieboeren door te groeien
Door te groeien zorgt van Zoelen voor inkomsten voor de koffieboeren in Peru. “Wij kopen daar de hele koffieoogst op zodat het impact heeft op de omgeving daar. De boeren kunnen het land er duurzaam mee onderhouden en de kinderen van de koffieboeren kunnen ervan naar school. Die invloed kun je alleen hebben met een groter volume en daarom willen we groeien.”
4. De Beren – 43 restaurants en 25 bezorgrestaurants door NL
Met 43 restaurants en 25 bezorgrestaurants is De Beren een van de bekendste horecaformules van ons land. Het bedrijf liet eerder weten dit jaar acht of negen nieuwe restaurants te willen openen en ziet ruimte voor 150 restaurants in Nederland. Uitbreiding naar België en Duitsland behoort tot de opties.
Eigenaar Ad Schaap
Het bedrijf werd in 1984 opgericht als eetcafé aan de Rotterdamse Noordsingel en is inmiddels een succesvolle franchiseformule met een eigen De Beren Academy om franchisenemers te trainen. Ondernemers van de bezorgrestaurants en restaurants betalen 6% van de omzet aan franchise-fee plus 1,5% marketing-fee (restaurants) of 2,5% marketing-fee (bezorgrestaurants). De bezorgrestaurants van Martijn Jansen zijn vorig jaar overgenomen door Ad Schaap, eigenaar van de restaurants.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen