Gen-Z: de generatie die opgroeit in een tijd van snel veranderende voedingstrends en een groeiend bewustzijn van duurzaamheid. Deze jonge consumenten hebben een grote invloed op de eetgewoonten en verwachtingen van vandaag. Ze hebben duidelijke voorkeuren en eisen als het gaat om voeding en horeca. Hoe voldoe je hieraan? En sterker nog: hoe verleid je hen naar jouw horecazaak? Speel in op zes onderstaande trends en lees onze producttip van McCain die voldoet aan deze belangrijke kenmerken.
Gen-Z'ers groeien op in een tijd waarin gezondheid en duurzaamheid centraal staan. Maar liefst 57% van hen wil meer betalen voor gerechten die een positieve impact op de samenleving hebben (1). Zij zien merken en bedrijven als belangrijke spelers bij het creëren van een duurzamere en inclusievere toekomst. De aandacht voor milieu is ook hoog: 79% van de jonge consumenten geeft aan dat duurzame praktijken van bedrijven voor hen belangrijker zijn geworden in vergelijking met een jaar geleden (2). Ben jij duurzaam bezig? Communiceer dit dan bijvoorbeeld op de menukaart, website, socials of in de zaak zelf.
Gen-Z heeft onbeperkt toegang tot online informatie. Ze willen weten waar hun eten vandaan komt én hoe het wordt gemaakt (3). Acht op de tien verwacht duidelijke informatie op voedseletiketten (4) en 83% hecht waarde aan producten zonder conserveermiddelen (5). Hierbij heeft het gebruik van milieuvriendelijke ingrediënten de voorkeur. Gen-Z'ers zoeken daarom naar zaken die transparant zijn over hun productieprocessen. Speel hierop in door gerechten te labelen op de menukaart en wees open over de herkomst van ingrediënten. Seizoensgebonden en lokale producten passen hier bijvoorbeeld perfect bij.
Gemak is een belangrijke trend: Gen-Z is immers afhankelijk van technologie. Deze consumenten willen makkelijk en snel online bestellen. Ze gaven de trend van digitale bestellingen een boost: 82% geeft aan dat zij eten thuis laten bezorgen om tijd te besparen (6). Hun voorkeur ligt bij QSR- en fast-casual-formats die snel de gewenste bestellingen bieden en bezorgen. Zorg daarom dat je menu makkelijk online vindbaar is.
De vraag naar gepersonaliseerde gerechten groeit en biedt kansen voor het verzamelen van data. Gen-Z'ers hechten waarde aan personalisatie en zijn bereid hun data te delen in ruil voor een op maat gemaakte eetervaring. Bied daarom digitale bestel- en betaalmogelijkheden aan en laat deze jonge consumenten menu-items zelf samenstellen of aanpassen. Hierdoor heb je ook mogelijkheden om gegevens te verzamelen voor toekomstig gebruik.
Een Instagrammable gerecht delen op de socials: Gen-Z is er gek op. Zorg daarom dat jouw zaak Instagram-waardig is. Laat gerechten er tiptop uitzien op het bord en creëer plekken in je zaak die shares op social media aanmoedigen.
Nieuwe ervaringen zijn een must voor Gen-Z. Vooral als het gaat om eten. 62% van hen geeft aan dat zij, in vergelijking tot voorgaande jaren, nieuwe gerechten willen proberen (7). Deze nieuwsgierigheid wordt versterkt door het groeiende bewustzijn van gezond eten. Introduceer daarom nieuwe gerechten op het menu óf geef een twist aan bestaande gerechten. Hiermee verras en boei je de jonge consumenten.
Bronnen: