Vegan foodmerk Meatless Farm scoort in horeca
Het plantaardige merk Meatless Farm timmert hard aan de weg. Het assortiment groeit flink én krijgt regelmatig een upgrade. De producten zijn bij uitstek geschikt voor de professionele keuken. “Je kunt er echt je eigen draai aan geven.” Klik hier om de burgers van Meatless Farm gratis te proberen!
Elke dag uitverkocht
Terwijl begin maart de Nederlandse horeca plat lag, opende in Amsterdam tijdens de Nationale Week Zonder Vlees de eerste plantaardige drive-in van Europa. Bezoekers konden er met hun fiets of vanuit de auto voor slechts een euro terecht voor een vleesloze burrito met vegan gehakt van Meatless Farm, en kruiden en salsa van Salsa Shop.
“We waren elke dag uitverkocht”, vertelt Ferry Kamp. Hij is verantwoordelijk voor de wereldwijde marketing en innovatie bij Meatless Farm.
Creatief en gedurfd
De samenwerking met Salsa Shop typeert Meatless Farm. Bij het jonge bedrijf wordt altijd gezocht naar creatieve en gedurfde manieren om consumenten laagdrempelig kennis te laten maken met plantaardige voeding.
Kamp: “De horeca en foodservice zijn daar de uitgelezen plekken voor. Daar groeit de vraag naar plantaardige producten ook enorm. In groepen vrienden en familie is altijd wel een vegetariër of iemand met een allergie, die bepaalt vaak de keuze voor een horecazaak. Als chef wil je daar makkelijk op in kunnen springen.”
Klik hier om de burgers van Meatless Farm gratis te proberen!
Eigen draai
Veruit de meeste producten van Meatless Farm bevatten geen allergenen en zijn zo ontwikkeld dat ze heel goed toepasbaar zijn in de professionele keuken. “De meeste plantaardige producten op de markt zijn voorgekookt of –gegaard én al op smaak gebracht. Onze producten zijn vers, je kunt er als chef dus echt je eigen draai aan geven. Bovendien zijn ze heel betaalbaar en gemaakt van duurzame ingrediënten zoals erwten. Voor de meeste vleesvervangers wordt gebruik gemaakt van soja. Dat gewas is minder duurzaam, vaak genetisch gemodificeerd en bovendien een allergeen.”
Hij vervolgt: “Bij Meatless Farm zijn we trouwens volop aan het experimenteren met andere duurzame ingrediënten zoals peulvruchten, zaden en hennep. Continu nemen we ons eigen assortiment onder de loep. Elk halfjaar brengen we verbeterde versies van onze producten op de markt.”
Fingerfoods
Sinds dit voorjaar zijn de producten van Meatless Farm verkrijgbaar bij Sligro. Kamp: “Burgers natuurlijk, maar ook vegan gehakt, worsten, kipstukjes, kipnuggets en schnitzels. Onlangs hebben we ook een Aziatische snacklijn geïntroduceerd: vier vegan fingerfoods gebaseerd op klassiekers uit de Aziatische keuken. Ideaal voor kleine horecazaken zonder keuken, waar het vegetarische aanbod vaak niet veel verder reikt dan een bakje pinda’s.”
Het inmiddels fors uitgebreide assortiment begon met een burger. Die werd ontwikkeld in samenwerking met de University of Leeds (Engeland). Het idee daarvoor ontstond bij de Deen Morten Toft Bech. Kamp: “Hij nam zijn kinderen mee in zijn vegetarische leefstijl, maar zag ze elke dag worstelen om hun bord leeg te krijgen. Daar lag een kans, vond hij. Hij wilde producten op de markt brengen die goed zijn voor mens en planeet én voor iedereen lekker zijn.”
Nederlands tintje
Na de lancering van de burger en het gehakt begin 2018, breidde Meatless Farm zich in supersnel tempo uit: via retailers zoals Tesco, Sainsbury’s en Whole Foods Market en foodservicebedrijven zoals Pret A Manger, Leon en Wetherspoon’s in Engeland naar de rest van Europa, Azië en de Verenigde Staten. Inmiddels ligt het merk in twintig landen in de schappen én heeft het bedrijf een Nederlands tintje gekregen. Het hoofdkantoor is vorig jaar zomer namelijk vanuit Leeds neergestreken in Amsterdam.
Binnenkort volgt in Nederland een eigen productielocatie. Een logische keuze, vertelt Kamp: “Nederland is het epicentrum van het plantaardige voedingssysteem. Hier is veel kennis aanwezig en wemelt het van de plantaardige voedingsbedrijven en leveranciers.” Vanuit de hoofdstad maken steeds meer landen uit de hele wereld kennis met Meatless Farm. Ook voor bijzondere samenwerkingen kijkt het bedrijf graag de grens over.
Kamp: “Met de spelers van Real Madrid onderzoeken we nu bijvoorbeeld welk effect een plantaardig eetpatroon heeft op de prestaties van topsporters. De eerste geluiden zijn zeer positief!”
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen