Nacho’s behoren tot de favoriete snacks van Nederlanders en staan op de menukaart van horecazaken door het hele land. Om uit te vinden welke ondernemer de Beste Nacho’s van Nederland serveert, organiseert Santa Maria de verkiezing voor de Beste Nacho’s. Op donderdag 20 oktober werd de winnaar bekend gemaakt: Sound & Soul Foodbar mag zich een jaar lang de beste nacho-zaak van Nederland noemen.
De nacho’s van Sound & Soul Foodbar vielen bij de jury in de smaak door de perfecte smaak en aantrekkelijke presentatie. De rijke, verse toppings en knapperige nacho’s bezorgden de Gelderse onderneming de eerste prijs. De tweede prijs was voor de Pulled Chicken Nacho’s van restaurant Fort bij Asperen nabij Gorinchem. Café Gasterij Den Hamse Bok in Dongen completeerde de top drie met de royale en smaakvolle Nacho’s Pulled Pork.
De afgelopen maanden proefden mystery guests nacho’s door heel Nederland en beoordeelden de gerechten op smaak, originaliteit en presentatie. Wat opviel was dat veel ondernemers nacho’s gebruiken om hun persoonlijke smaak en creativiteit op los te laten. De mystery guests waren onder de indruk van de afwisseling in smaken en presentaties waarmee de keukens wisten te verrassen.
Santa Maria organiseert tweejaarlijks de zoektocht naar de Beste Nacho’s van Nederland. Alle restaurants en cafés met nacho’s op de kaart kunnen zich inschrijven voor de wedstrijd en worden bezocht door professionele mystery guests. Behalve publiciteit, levert een plekje in de top tien een compleet Santa Maria-nachopakket op. Daarnaast zijn er voor de top drie prachtige prijzen beschikbaar. De winnaar ontvangt nacho-nale bekendheid ter waarde van € 2500.
De horecazaak wordt namelijk bezocht door Eke Bosman, beter bekend als de influencer Snackspert (ca. 96.800 volgers) die nacho’s komt eten en hier vervolgens over post op social media. De nummer twee wint online advertenties om nog meer gasten naar de zaak te trekken, een promotiepakket met een gepersonaliseerde menukaarten én 10 serveerplanken voor een prachtige presentatie voor de nacho’s. De nummer drie wint een gepersonaliseerde menukaart en tien serveerplanken voor de nachogerechten.