advertorial

De beste tips voor een hogere snackomzet op het terras

De Vliegende Hollander in Middelburg

De beste tips voor een hogere snackomzet op het terras

Op hemelsbreed ruim 70 kilometer van elkaar staan frituur ’t Keteltje, in het Belgische Sint-Lenaarts, en biercafé annex grill De Vliegende Hollander, in het Zeeuwse Middelburg. Hoe runnen ondernemers Els Herrijgers en Koen Funk hun terras? Wat zijn de meest populaire snacks? En hoe verhogen ze hun marge?

Tijdens het terrasseizoen eten gasten graag vroeger dan in de winter, merkt ondernemer Koen Funk van Biercafé & Grill De Vliegende Hollander in Middelburg. “En we ontvangen in de zomer natuurlijk veel toeristen, vooral uit België en Duitsland. Maar de drukte verschilt niet veel van de wintermaanden. Dan komen hier juist weer veel lokale gasten.”

Vermaak de kleinste gasten

Bij frituur ’t Keteltje is de zomer juist het piekseizoen, vertelt Els Herrijgers. Samen met haar man Bram Joosen runt ze de zaak: “Binnen kunnen we vanaf komende augustus circa dertig gasten kwijt, op het terras wel honderd. Daar staat een speeltoestel – zo is het voor zowel de kleine als grote gasten een fijne plek.” Ze adviseert ondernemers die buiten ruimte hebben, ook iets voor de kleinste gasten op touw te zetten. “Dat werkt echt: families blijven graag wat langer zitten als kinderen het naar hun zin hebben.”

*De tekst gaat onder de foto's verder.
De Vliegende Hollander in Middelburg_2
De Vliegende Hollander in Middelburg

Snacks die zich bewezen hebben

Bij De Vliegende Hollander zijn de bitterballen van de Bourgondiër de favoriete snacks, zomer of winter. “De beste bitterballen die ik ooit heb geproefd. De vulling, de grootte, het mondgevoel; alles is zoals je van een goede bitterbal mag verwachten. Ook de Borrelmaatjes® zijn stuk voor stuk toppers. Het zijn echt snacks die zichzelf bewezen hebben”, aldus Funk. Bij de gasten van ’t Keteltje zijn de Sito Gold, frikandel, viandel en kipfingers van Mora en kippets van Ad van Geloven populair.

Geef snacks een originele naam

Met de reclame-uitingen van Van Geloven op een scherm op de toonbank vraagt ondernemer Herrijgers extra aandacht voor haar snacks. “Zo zijn gasten sneller geneigd om die te proberen.” Ondernemer Funk adviseert andere ondernemers om een originele naam te bedenken voor de snacks. “Dat triggert gasten. De Borrelmaatjes® staan op onze kaart als ‘schaaltje bruin fruit’, en de bitterballen als ‘de lekkerste bitterballen sinds 2012’.” Nog een slimme manier om meer bitterballen te verkopen, zijn om ze in een oneven aantal op de kaart te zetten. Funk: “Gasten zijn vaak met z’n tweeën of vieren. Om discussie te voorkomen, bestellen ze vaak één bitterbal meer. Ik denk dat we zo op jaarbasis wel 40 dozen meer verkopen.”

Bekijk het aanbod promotiematerialen van Van Geloven

Marge verhogen

Ook Herrijgers tipt nog een manier om de omzet een boost te geven: “We verkopen veel verschillende soorten drankjes en ijsjes. Voor ons een kleine moeite, en voor gasten een reden om langer te blijven.” Funk raadt andere ondernemers verder aan om wat extra werk te maken van de presentatie van snacks: “Serveer ze op een mooie plank met een blaadje sla erbij, en als het even kan twee sausjes in plaats van één. Zo kun je ook iets meer vragen voor een portie en verhoog je je marge.”

t Keteltje in Sint-Lenaarts_1 t Keteltje in Sint-Lenaarts_2

't Keteltje in Sint-Lenaarts
Artikel delen