Nieuwe foodtrends ontstaan vaak in de grote steden, waar verschillende culturen en generaties samenkomen en elkaar inspireren. Op basis van de inzichten van foodexperts, de statistieken van een recordaantal van 14.000 aangesloten partners én 6 miljoen gebruikers in Nederland, deelt Thuisbezorgd.nl de vier meest opvallende trends voor 2025.
Nederlanders willen steeds meer eenvoud, maar zijn ook nieuwsgierigheid waar eten vandaan komt om meer controle te krijgen over wat we in ons lichaam stoppen. Daardoor is ‘culinaire eerlijkheid’ in opmars. We maken bewuste keuzes in wat we eten en willen daarbij graag geholpen worden. Restaurants merken dat mensen steeds vaker om verduidelijking van ingrediënten vragen. Duidelijke communicatie is daarom steeds meer van belang.
De ‘eerlijke keuken’ is ook een reactie op een wereld vol toenemende misinformatie en scepsis. Het is geen toeval dat de populariteit van consumentgerichte tv-programma’s toeneemt. Zij onderzoeken het verhaal achter de claims van producten, zoals waar rijst vandaan komt, welke ingrediënten er precies in een product zitten en of iets echt beter is voor jou of het milieu.
De bewuste keuzes die chefs en consumenten maken, zorgen er ook voor dat we vaker kiezen voor maaltijden met minder ingrediënten. We willen immers overzicht houden over wat we in ons lichaam stoppen en dat gaat makkelijker met een ‘schonere’ ingrediëntenlijst die korter, begrijpelijker of duurzamer is.
De omgang met de manier van eten verandert. Al langer zijn we bezig om ons persoonlijk welzijn te verbeteren door bewuster te consumeren, te matigen, gezondere opties te kiezen en te letten op ingrediënten die aansluiten op een dieet. Hierin is er ook geen ‘one size fits all’ omdat ieders lichaam en leven nu eenmaal anders is. In 2025 verwachten we een verdere verdieping van deze ontwikkeling.
De opkomst van geïndividualiseerde voeding, bijvoorbeeld: gepersonaliseerde afhaalmaaltijden en op maat gemaakte maaltijden staan centraal. De opkomst van foodcoach-apps helpt ons de beste hoeveelheden, ingrediënten en maaltijden te vinden die passen bij onze manier van leven. Tegelijkertijd zien we chefs die toegankelijke opties bieden met de nadruk op smaak en genot, met kleine, gezonde vervangingen van ‘traditionele’ ingrediënten om consumenten te helpen zich goed te voelen.
Sommige aanpassingen in recepten zijn een direct gevolg van gezondheidsproblemen, zoals voedselallergieën en -intoleranties. Maar ‘self care’ draait ook steeds meer om andere aspecten zoals schoonheid en stressverlichting. Zo zien we snacks, drankjes en maaltijdvervangers verrijkt met essentiële voedingsstoffen. Maar ook smaakvolle producten boordevol voedingsstoffen die zich richten op langzame koolhydraten, veel eiwitten, gezonde vetten, toegevoegde vezels en minder suiker.
Onze dagelijkse routines verschuiven steeds meer naar de latere uren. Waar Nederlanders vroeger bekend stonden om het om 18:00 uur aan tafel gaan voor een AVG’tje, zien we nu dat dit aan het veranderen is. Deze verschuiving in levensstijl heeft invloed op de tijdsplanning van onze maaltijden, drankjes, vrijetijdsactiviteiten en werk. Logischerwijs heeft een ander ritme ook gevolgen voor onze eetgewoonten. Lichtere en latere maaltijden voor een optimale slaap.
Een toenemende vraag naar 'late night snacks', niet voor na het uitgaan, maar lekkernijen voor laat op de avond nadat we nog hard gewerkt hebben. Eten wordt ook op andere manieren onderdeel van het uitgaansleven. Uitgebreide diners vinden later op de avond of pas aan het begin van de nacht plaats. Daarvoor sporten we eerst met anderen of plannen we eerst een andere afspraak alvorens we aan het diner beginnen.
Routines zijn al een tijdje onderwerp van gesprek. Er zijn talloze experts, podcasts en zelfhulpboeken die je helpen de juiste routines te vinden om het beste uit jezelf te halen. Van discipline tot beweging tot het creëren van vaste eettijden en tijd voor jezelf. Daarnaast worden 'kleine mijlpalen' populair. In plaats van alleen grote mijlpalen te vieren, staan we onszelf ook toe om stil te staan bij kleine overwinningen of prestaties, door onszelf te trakteren op speciale koffie, luxe lekkernijen of speciale gerechten.
Denk aan een doos exclusieve madeleines of macarons, of Michelinster-waardige sandwiches en lichte lunchgerechten. Op het gebied van maaltijdbezorging en eten en drinken zien we deze trend in 2025 terug in verschillende vormen. Zo verwachten we de opkomst van eenpersoonsporties of kleine gerechtjes, waarmee mensen zichzelf kunnen verwennen wanneer ze dat nodig hebben.
Naast de trends voor het nieuwe jaar, geeft Thuisbezorgd.nl ook inzicht in het bestelgedrag van Nederland in 2024 en is met recht een weerspiegeling van de smaak van Nederland. Dit overzicht, gebaseerd op de geanonimiseerde data van de bestellingen van zes miljoen mensen bij meer dan 14.000 aangesloten partners, geeft een indruk van de populairste, ongewone, en opvallendste bestellingen én wat er in 2024 op het menu stond in Nederland. Verrassende uitkomsten zoals onze onweerstaanbare trek in kip, de populariteit van ontbijtjes aan huis en de bezorging van nachtelijke traktaties, komen terug in dit jaaroverzicht.